responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 19  صفحه : 325

بنا بر اين، يك تكليف است بر همه كسانى كه مى‌توانند قضاوت كنند و در حوزه‌ها معطل مانده‌اند. خيلى اشخاص هستند كه اگر توجه به اين مسأله داشته باشند كه يك تكليفى است، بر همه هست تا آن جايى كه به مقدار كفايت تحقق پيدا بكند، و الّا واجبات كفاييه هم بر همه آحاد واجب است. وقتى وجوب برداشته مى‌شود كه به مقدار كفايت، اين عمل تحقق پيدا كرده باشد. بنا بر اين، به عهده همه حوزه‌هاى علميه سرتاسرى است كه در اين امر اهتمام كنند؛ افرادى كه در آن جا قدرت اين معنا را دارند كه قضاوت كنند، بيايند مشغول كار بشوند. اين يك خدمتى به اسلام است، يك خدمتى به كشور است و يك تكليفى است كه خداى تبارك و تعالى بر همه كرده است و اميدوارم كه اين كار را انجام بدهند.

مضر بودن علم بدون عمل‌

و اميدوارم كه دانشجويانى كه براى اين خدمت مشغول هستند، هم در رشته قضاوت و هم در تهذيب اخلاق، مهم اين است كه [در] اين دو جناح، هر دو، هم علم و هم عمل باشد. علم بدون عمل، مفيد كه نيست، بلكه مضر است. شايد بسيارى از مصيبت‌هايى كه بر بشر واقع شده باشد، از علم واقع شده است. تمام اين خرابى‌هايى كه الآن در دنيا به وجود آمده است، اينها براى اين است كه علمى بوده است كه توأم با تهذيب نبوده است؛ علم را دارند، لكن مهذب نيستند. شما اگر بخواهيد خدمت بكنيد به اسلام، خدمت بكنيد به كشور خودتان، استقلال كشور خودتان را حفظ كنيد، وابسته به هيچ جا نباشيد، بايد هم رشته علم را تقويت كنيد وهم تهذيب اخلاق را و هم عمل را.

و من اميدوارم كه همين طور باشد و شماها موفق بشويد به اين كه اين تكليف بزرگ را به طور شايسته به اتمام برسانيد.

اجراى حدود بر ميزان احكام اسلام‌

و به قوه قضاييه عرض مى‌كنم كه مسئله قضا يك مسئله بسيار مهمى است كه اگر انسان در آن قصور بكند، تقصير بكند، ضرر وارد مى‌شود. اگر تقصير باشد، پيش خداى تبارك‌

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 19  صفحه : 325
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست