responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 19  صفحه : 247

كردند و قصور در آن كارى كه به آنها محول شده بود نكردند، گرچه مردم اكثراً گوش ندادند به حرف انبيا. ما هم آن چيزى كه وظيفه‌مان هست عمل مى‌كنيم و بايد بكنيم، گرچه بسيارى از اين عمل ناراضى باشند يا بسيارى هم كارشكنى بكنند.

مسئوليت خطير روحانيون و معذور نبودن آنان‌

عمده روحانيونند؛ اين قشرى كه بيشتر از همه تكليف بر او متوجه هست روحانيون هستند. و امروز بحمد اللَّه علماى محترم از بسيارى از بلاد و خطباى محترم و ساير قشرهاى اهل علم در اين جا تشريف دارند و يك مجلس نورانى است كه بايد ما با هم در اين مجلس نورانى صحبتى كه مفيد است و براى جامعه اسلامى و براى مسلمين مفيد باشد عرض كنيم، گرچه مكرر عرض شده است. شايد از همه قشرها، قشر روحانى مسئوليتش بيشتر باشد؛ براى اين كه، هر كس بيشتر نزديك به اسلام است بيشتر مورد مسئوليت است. انبيا از همه كس مسئوليت‌شان زيادتر بوده است. آنها در عين حالى كه مسئوليت‌شان از همه بيشتر بود، به آن امرى كه وظيفه داشتند عمل كردند و هيچ قصورى نكردند. علماى هر ناحيه مسئوليت‌شان از ساير طوايف بيشتر است، اينها عذر ندارند، ممكن است كه بسيارى از مردم عذر داشته باشند؛ يا عذر اينكه نمى‌دانستيم يا عذر اين كه نمى‌توانستيم كه هيچ كارى بكنيم. روحانيون الآن در ايران هيچ عذرى ندارند، براى اينكه، راه را مى‌دانند و مى‌توانند هم كار بكنند. اگر خداى نخواسته، در بين روحانيون كسى از اشخاصى پيدا بشود كه بر خلاف عمل مى‌كند، اين يا از باب اين است كه با اصل مبناى اسلامى مخالف است يا نمى‌فهمد كه اين اسلام در اينجا وضعش چطور است.

يك دسته‌اى هستند كه مى‌گويند كه زمان رژيم سابق بهتر از حالا بود. لا بد عقيده‌شان اين است كه اين همه مشروبفروشيها كه در سرتاسر ايران بود، بهتر بود باشد و جمهورى اسلامى نباشد! اين همه مراكز فساد، فحشا در سرتاسر ايران باشد، لكن جمهورى اسلامى نباشد! اين نمى‌شود الّا اينكه يا بكلى از همه مسائل عارى و برى هستند، يا يك عقده‌هايى دارند كه در عين حالى كه مى‌دانند مسأله اين نيست، لكن اين طور اظهار

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 19  صفحه : 247
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست