responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 18  صفحه : 425

مسلمين را از هم جدا مى‌كند، آن قاضى، قاضى جور است و شما بايد آنها را سر جاى خودشان بنشانيد. شما كه بر مى‌گرديد به ممالك خودتان، در خطبه‌هاى نماز جمعه، در ادعيه‌اى كه مى‌خوانيد، خطبه‌هاى شما همان طور كه در صدر اسلام، خطبه‌ها يك جنبه سياسى داشته است، نماز جمعه يك اجتماع سياسى است. نماز جمعه يك عبادت سر تا پا سياسى است، و مع الأسف در جاهايى انسان مى‌بيند كه در نماز جمعه ابداً مربوط به چيزهايى كه ملت‌ها به آن احتياج دارند، چيزهايى كه مسلمين، اجتماع مسلمين بر آن احتياج دارند، خبرى نيست. نماز جمعه‌ها را همان طورى كه در صدر اسلام، مساجد، محافل و نمازها جنبه سياسى داشته است، از مسجد راه مى‌انداختند لشكر را به جنگى كه بايد بكنند و به آنجايى كه بايد بفرستند. از مسجد مسائل سياسى طرح‌ريزى مى‌شد- از مسجد- مسجد محل اين بود كه مسائل سياسى در آن طرح بشود.

مع الأسف مساجد را ما كارى كرديم كه بكلى از مصالح مسلمين دور باشد، و با دست ما آن طرحهايى كه براى ما ريخته بودند با دست خود ما پياده شد، و ما ديديم- آنچه كه- مسلمين ديدند آنچه كه بايد ببينند. و امروز بايد بيدار بشوند مسلمين. مى‌توانند، بصراحت- وقتى كه مى‌بينند حكومتشان بر خلاف اسلام عمل مى‌كند- بگويند، [و اگر] نمى‌توانند، با دعا، با خطبه؛ و به طور كلى با ظالمين، به طور كلى با متجاوزين، با مخالفين اسلام معارضه كنند. خطبه‌ها را نگذارند يك چند تا دعا باشد و يك چند تا ذكر باشد و اين چيزها، همان طورى كه تا حالا بوده است، خطبه‌ها را محتوايش را قوى كنيد.

تعهد به اسلام و همراهى مردم، سرمنشأ قدرت عالمان دين‌

شما قوى هستيد، مردم همراه شما هستند، مردم همراه حكومتهاى جور نيستند، مردم همراه با علما هستند. شما قوى هستيد. شما هر كدام در محل خودتان همان قدرتى داريد كه روحانيان ايران در اينجا دارند. آنها عمل كردند در مقابل يك قدرتى كه در منطقه نظير نداشت، در مقابل يك قدرتى كه هيچ يك از قدرتهاى منطقه شبيه به او نبودند. همين مردم كوچه و بازار ما و همين كشاورزان و كارگران ما به واسطه تعليمات اسلامى كه علماى اسلام به آنها داده بودند و دادند بيدار شدند، و هجمه كردند بر يك همچو

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 18  صفحه : 425
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست