responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 18  صفحه : 402

مقاومت كردند. بنا بر اين، اسلام كه در ايران زنده شد، آن خدمتى را كه به بانوان كرده است و خواهد كرد ارزشش به اندازه‌اى است كه نمى‌توانيم ما توصيف كنيم. اگر نبود اين انقلاب و نبود اين تغيير و تحولى كه در ايران واقع شده بود، بعد از چند سال ديگر اثرى از اخلاق اسلامى در ايران نبود.

نقش برتر بانوان در نهضتهاى اخير ايران‌

و بحمد اللَّه اين مسأله حل شد و حالا طورى شده است كه خانمها همدوش با ساير برادران در تحصيل علم و عرفان و فلسفه و تمام شعب علم و ان شاء اللَّه صنعت، فعاليت مى‌كنند. آن وقت مى‌گفتند كه نيمى از جمعيت ايران كه در پرده هستند ديگر كارى ازشان نمى‌آيد. نه اينكه مى‌خواستند كارى ازشان بيايد، براى اينكه مردها را هم آنها محروم كردند از كارهاى فعال، بلكه مى‌خواستند كه اينها را وارد كنند در جامعه به آن ترتيبى كه خود آنها و رفقا و همراهان آنها بودند و به فساد بكشند جامعه را. و خداوند خواست كه موفق نشدند. و شما بانوان امروز موجب افتخار هستيد كه همان طورى كه برادران شما در حوزه‌ها مشغول تحصيل و تدريس و ساير كارهاى اسلامى هستند، شماها هم با آنها هستيد و اميدوارم فعالتر باشيد. و البته بايد شما توجه بكنيد و عكس عمل آن چيزى كه در رژيم سابق گذشت، شما عمل كنيد. آنها اخلاق اسلامى را مى‌خواستند ببرند و به جاى او اخلاق اروپايى بنشانند. شما عكس عمل او را كنيد كه بعضى از اين گولخوردههايى كه باز در ايران ممكن است پيدا بشوند، تحت تأثير شما واقع بشوند و آنها هم به طريقه شما عمل بكنند.

و اما نقش زنها در جامعه آن قدرى كه من يادم است و آن قدرى كه تاريخ به ما گفته است، در چند نهضت كه در ايران واقع شد، نهضت تنباكو، نهضت مشروطه، قضيه پانزده خرداد، نقش زنها بالاتر از مردها اگر نبود، كمتر نبود. آنان در ميدانها حاضر شدند و به واسطه حضور آنها در ميدانها، مردها اگر قوتشان كم بود، زياد شد، و اگر قوى بودند دو چندان شد. و آنچه كه خود شما شاهد بوديد در اين نهضت اسلامى و انقلاب اسلامى حاضر است، در اين انقلاب اسلامى نقش شما بانوان از نقش مردها بالاتر بود. يعنى شما

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 18  صفحه : 402
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست