responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 17  صفحه : 187

را با تربيت [همراه كنيد] اينها دو بالى است كه انسان با آن مى‌تواند سير بكند الى اللَّه تعالى. مردم را به تقوا دعوت كنيد. همان طورى كه تعليمشان مى‌كنيد، به تقوا دعوتشان بكنيد؛ آن جمله‌هايى كه مى‌خواهيد يادشان بدهيد جمله‌هايى باشد كه دعوت به تقوا شده، دعوت به مكارم اخلاق شده.

شما اگر كتابهايى كه در زمان سابق تعليم مى‌كردند ببينيد، مى‌بينيد كه آن كتابها خودش مردم را از تقوا دور مى‌كرد. علم به استثناى تقوا مى‌خواستند درست كنند. و كشور ما را علم به استثناى تقوا فاسد كرد و حكومتها را علم به استثناى تقوا فاسد كرد و قلدرها هم به واسطه اينكه تقوا نداشتند، علم هم نداشتند، بدتر بودند. شما از آن بچه كوچكى كه پيشتان مى‌خواهد سوادآموزى كند تا آن پير مرد و پير زنى كه با عصا مى‌آيد پيشتان و ان شاء اللَّه، بيايد، علم را، آموزش را با حوصله تمام چون به اين قسم از مردم حوصله لازم است- با صبر تمام، با حوصله و صبر آموزش بدهيد و در ضمن اين آموزش، آن پر ديگر را هم تقويت كنيد كه تقواست: يعنى، جمله‌هايى كه انتخاب مى‌كنيد براى اينكه آنها را ياد بدهيد، جمله‌هايى باشد كه در آن تقوا هم ذكر [شده‌] باشد.

اينكه مى‌بينيد كه در نماز جمعه، كه بزرگترين اجتماعات است- در اسلام قاعده‌اش بود، باشد- و بحمد اللَّه، امروز در ايران بزرگترين اجتماعات است، در خطبه امر شده است به اينكه دعوت به تقوا بكنيد، اين براى اهميتى است كه تقوا دارد. دنبال اينكه توحيد را تذكر مى‌دهيد و صلوات و سلام را بر پيغمبر اكرم و اوليايش مى‌فرستيد و از آنها نام مى‌بريد، در قبال او، امر به تقوا كنيد. و سرسرى از امر به تقوا نگذرند ائمه جمعه، اين را يكى از مسائل مهم بدانند. ملت اگر متقى شد، مى‌تواند كه حفظ كند خودش را از همه آفاتى كه در دنيا پيش مى‌آيد. و ائمه جمعه ان شاء اللَّه، بيشتر توجه بكنند كه مردم را دعوت كنند به تقوا. بايد مردم را آشنا كرد با آن چيزى كه انبيا براى آن آمدند. براى مكارم اخلاق همه انبيا آمدند؛

بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الاخْلاقِ. [1]

براى تقوا و آدم‌سازى آمدند


[1] «براى تكميل و تتميم بزرگى‌هاى اخلاقى برانگيخته شدم». بحار الأنوار، ج 16، ص 210.

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 17  صفحه : 187
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست