responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 16  صفحه : 450

كشيدن جنگلها را، اين غير اسلامى است؛ بايد جلويش گرفته بشود. تخلف از مقررات خيابانها و رفت و آمدها، اين غير اسلامى است، بايد جلويش را بگيريد. اگر يك كسى اعتنايى به چراغ سرخ نكرد، اين غير اسلامى عمل كرده و اين را بايد تعقيبش كرد و به دست دادگاه سپردش. حالا هم من عرض مى‌كنم اسلامى كه، اسلام كه با نظم مخالف نيست، اصلًا اسلام مى‌خواهد نظم حفظ بشود، نظام حفظ بشود. كليه امور مربوط به نظام، اين اسلام است. و اگر يك چيزى تخلف از نظام كرد، اين بر خلاف اسلام است و جلوگيرى لازم است.

ارزش انسان در توجه به تكاليف الهى‌

و من باز هم به آقايان عرض مى‌كنم كه توجه بكنيد كه مقام، شما را نگيرد. ارزش انسانى انسان به مقام نيست، به اين نيست كه من نخست وزيرم، من رئيس جمهورم، من رئيس مجلسم، من وكيل مجلسم؛ اينها ارزش نيست. ارزش انسان به اين است كه توجه بكند كه چه بايد در مقابل خداى تبارك و بندگان خداى تبارك و تعالى بكند، چه تكليفى انسان دارد در مقابل خدا و در مقابل بندگان خدا كه از خدا هستند؛ اين ارزش است.

مادامى كه شما اين ارزش را حفظ بكنيد، ارزش اسلامى و انسانى را حفظ كرده‌ايد. و اگر از اين، انحراف حاصل بشود، شما هر مقامى پيدا كنيد؛ در علم بشويد بالاترين علما، در زهد هم هر چه مى‌شويد، بشويد، اما ارزش را از دست داده باشيد، شما نه پيش خدا ديگر ارزش داريد، نه پيش خلق خدا. بايد فكر اين معنا [را] بكنيد كه خدمت كنيد به كشور، خدمت كنيد به ملت كه بعد از خود شما- كه ان شاء اللَّه- حالا طولانى باقى مى‌مانيد- مثل مرحوم رجايى كه مردم اين طور برايش به سر و سينه مى‌زنند، مردم شهادت فعلى و عملى بدهند بر اينكه شما خوبيد تا خداى تبارك و تعالى در محضرش شما را قبول كند؛ براى اينكه آدمى بوده است كه يك عده‌اى شهادت دارند مى‌دهند، عملًا توى سرشان مى‌زنند از رفتن او. اين شهادت فعلى است بر اينكه اين آدم مقبول است و خداى تبارك و تعالى همين طور قبول مى‌كند و اگر گناهى هم داشته باشيد، به همين مى‌گذرد خداى‌

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 16  صفحه : 450
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست