responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 10  صفحه : 373

نمى‌دهد. آنها روى مقاصد خودشان اگر بخواهند كمك بكنند، كمك به خودشان هست؛ نه كمك به ما. و بايد ما اين عار را از كشور خودمان بِزُداييم.

وابستگى اقتصادى منشأ وابستگيها

به فعاليت جوانها، به فعاليت قشرهاى مختلف، كشاورزيمان را بايد همچو تقويت بكنيم كه بعد از يكى دو سال صادركننده باشيم؛ ديگران از ما بخواهند، نه ما از آنها. مى‌دانيد كه اگر چنانچه ما احتياج داشته باشيم در ارزاقمان به خارج، اين وابستگى براى ما اسباب اين مى‌شود كه در امور سياسى هم وابسته باشيم. و ما بايد وابستگيمان را از اجانب و غرب و شرق قطع كنيم. اگر ما بخواهيم كه مملكتمان يك مملكت مستقلِ آزادِ مال خودمان باشد، بايد در اين امورى كه مربوط به اقتصاد است، مربوط به فرهنگ است، مربوط به امور ديگرِ كشور است، خودمان فعاليت كنيم، و ننشينيم ديگران انجام بدهند. دولت هم مثل خود شما يكى از افراد اين مملكت است. آن هم به اندازه قدرتش بايد همراهى كند؛ لكن ما نبايد بنشينيم كه دولت همراهى بكند، و اگر او نكند ما كارى نكنيم. شما الآن مى‌بينيد كه- به طورى كه آقا فرمودند- اين قدر كار پيش برديد با همت خودتان، بدون اينكه به شما يك كمك صحيحى كرده باشند. حالا از اين به بعد هم همه ملت اين طور بايد باشد. بايد همه دست به هم بدهند و اين بار را به منزل برسانند.

توطئه امريكا بر عليه ايران‌

شما مى‌بينيد كه الآن توطئه‌ها باز در كار است. و امريكا- كه دشمن شماره اول بشر و ماست- باز اين شخص خائن‌ [1] را به بهانه اينكه مريض است برده است امريكا. و ما نمى‌دانيم كه آيا صحيح مى‌گويند يا نه؟ بلكه بعض اطبايى كه در آنجا بودند و مطالعه بعضى پرونده‌ها را كردند گفتند مرض اين مرضى نيست كه احتياج به آمدنِ امريكا داشته باشد. آن در همان جا هم كه بود مى‌شد كه همان جا باشد و معالجه كند. از اين معلوم مى‌شود كه يك توطئه‌اى در كار است. البته ديگر محمد رضا قابل اينكه يك آدمى بشود و بتواند.


[1] محمد رضا پهلوى.

نام کتاب : صحيفه امام نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 10  صفحه : 373
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست