responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 98

صفات نفسانيه قابل اصلاح است، ليكن در اوّل امر كمى زحمت دارد. آن هم بعد از ورود در اصلاح سهل و آسان مى‌شود. عمده به فكر تصفيه و اصلاح افتادن است و از خواب بيدار شدن است. منزل اوّل انسانيت «يقظه» است. و آن بيدار شدن از خواب غفلت و هشيار شدن از سكر طبيعت است، و فهميدن اينكه انسان مسافر است، و هر مسافر زاد و راحله مى‌خواهد. زاد و راحله انسان خصال خود انسان است. مركوب اين سفر پر خوف و خطر و اين راه تاريك و باريك و صراط احدّ از سيف و ادقّ از شعر [1]، همت مردانه است. نور اين طريق مظلم ايمان و خصال حميده است. اگر سستى كند و فتور نمايد، از اين صراط نتواند گذشت، به رو در آتش افتد و با خاك مذلت يكسان شده به پرتگاه هلاكت افتد. و كسى كه از اين صراط نتواند گذشت، از صراط آخرت نيز نتواند گذشت.

اى عزيز، همت كن و پرده جهل و نادانى را پاره كن و از اين ورطه هولناك خود را نجات ده. حضرت مولاى متقيان و يگانه سالك راه و راهنماى حقيقى در مسجد فرياد مى‌زد به طورى كه همسايه‌هاى مسجد مى‌شنيدند: تجهّزوا رحمكم اللّه، فقد نودى فيكم بالرّحيل. [2] هيچ تجهيزى در سفر آخرت براى شما مفيد نيفتد الا كمالات نفسانيه و تقواى قلب و اعمال صالحه و صفاى باطن، بى‌عيب بودن و بيغش بودن.

فرضا كه اهل ايمان ناقص صورى باشى، بايد از اين غشها خالص شوى تا در زمره سعدا و صالحين قرار گيرى. رفع غش با آتش توبه و ندامت و گذاشتن نفس را در كوره عتاب و ملازم و ذوب كردن آن را به آتش پشيمانى و برگشت به سوى خداست. در اين عالم خودت بكن، و الا در كوره عذاب الهى و نار اللّه الموقدة [1] قلبت را ذوب كنند و خدا مى‌داند چند قرن از قرنهاى آخرت اين اصلاح طول مى‌كشد. پاك شدن در اين عالم سهل و آسان است، تغييرات و تبديلات در اين نشئه خيلى زود واقع مى‌شود، و اما در آن عالم تغيير به طور ديگرى است و زوال يك ملكه از ملكات نفس قرنها طول دارد. پس، اى برادر تا عمر و جوانى و قوّت و اختيار باقى است اصلاح نفس كن. اعتنا به اين جاه و شرفها مكن، اين اعتبارات را زير پا بگذار. تو آدمزاده‌اى، صفت شيطان را از خود دور كن. ممكن است شيطان به اين رذيله از ساير رذايل بيشتر اهميت دهد، و چون اين صفت خود اوست و موجب طرد او از درگاه خداى متعالى، عارف و عامى و عالم و جاهل را بخواهد همسلك خود كند، و در آن عالم كه ملاقات كنى او را با اين رذيله، گرفتار ملامت او هم بشوى:


[1] چنانچه در حديث نبوى آمده است الصّراط أدقّ من الشعر و أحد من السّيف و أظلم من اللّيل (صراط از مو باريكتر و از شمشير تيزتر و از شب تاريكتر است.) علم اليقين، ج 2، ص 969، «المقصد الرابع في معنى الصراط» و همين معنا در روايتى از امام صادق (ع) آمده است. امالى صدوق، ص 177، «مجلس» 33، حديث 4. و نيز بحار الانوار، ج 8، ص 65، «كتاب العدل و المعاد» باب 22، حديث 2.

[2] «خدايتان بيامرزاد، آماده شويد كه نداى كوچ در ميان شما بلند شده است.» نهج البلاغة، خطبه 195.

______________________________

[1] حديث 2، پاورقى 5.

نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 98
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست