رسول، صلّى اللّه عليه و آله، روايت فرموده، تا مىفرمايد: و قال: من اغتاب امرء مسلما، بطل صومه و نقض وضوءه و جاء يوم القيامة يفوح من فيه رائحة أنتن من الجيفة، يتأذّى به أهل الموقف. و إن مات قبل أن يتوب، مات مستحلّا لما حرّم اللّه عزّ و جلّ. [1] فرمود رسول اكرم، صلّى اللّه عليه و آله: «كسى كه غيبت كند مرد مسلمى را، باطل شود روزه او و شكسته شود وضوى او، و بيايد روز قيامت در حالى كه از دهن او بويى مىآيد كه از بوى مردار گندش بيشتر است، در آزار مىآيند از آن اهل موقف.
و اگر بميرد قبل از توبه، مرده است در صورتى كه حلال شمرده چيزى را كه خداوند حرام شمرده است.» اين هم حال قبل از ورودش به جهنم كه در نزد اهل «موقف» مفتضح و رسواست و در شمار كفار است، زيرا كه مستحلّ محرّم الهى كافر است. و مغتاب در اثر او مثل اوست، بنابراين حديث شريف. و حال برزخ او نيز روايت از رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله- گرديده:
عن أنس قال قال رسول اللّه، صلّى اللّه عليه و آله: مررت ليلة اسرى بي على قوم يخمشون وجوههم بأظافيرهم. فقلت: يا جبرئيل، من هؤلاء؟ قال: هؤلاء الّذين يغتابون النّاس و يقعون في أعراضهم. [2] انس بن مالك [گويد]: «رسول خدا، صلّى اللّه عليه و آله، فرمود: گذشتم در شب معراج به قومى كه رويهاى خود را با چنگال خويش خراش مىدادند. از جبرئيل پرسيدم اينها كياناند؟ گفت: «اينها كسانى هستند كه غيبت مردم را مىكردند و واقع مىشدند در اعراض آنها.» پس، معلوم شد كه شخص مغتاب در برزخش رسوا و مفتضح است، و در موقفش پيش اهل آن خجل و شرمسار است، و در جهنم نيز با رسوايى و بىآبرويى خواهد به سر برد، بلكه بعض مراتب آن نيز اسباب رسوايى در اين عالم شود.
چنانچه در حديث شريف كافى وارد است:
عن إسحاق بن عمّار قال: سمعت أبا عبد اللّه، عليه السّلام، يقول قال رسول اللّه، صلّى اللّه عليه و آله: يا معشر من أسلم بلسانه و لم يخلص الايمان إلى قلبه لا تذمّوا المسلمين و لا تتّبعوا عوراتهم فإنّ من تتّبع عوراتهم، تتّبع اللّه عورته، و من
[1] وسائل الشيعة، ج 8، ص 599، حديث «ابواب احكام العشرة»، باب 152، حديث 13.
[2] المحجة البيضاء، ج 5، ص 251، «كتاب آفات اللسان».