responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : يادداشت نویسنده : يادداشت    جلد : 1  صفحه : 267

وهابي ها در ايران چه مي كنند ؟؟!!!

کد مطلب: ٦١٠٦ تاریخ انتشار: ٢٤ اسفند ١٣٨٦ تعداد بازدید: 2833 يادداشت » عمومي وهابي ها در ايران چه مي كنند ؟؟!!!

اگر چه اهل سنت ايران ، صدها سال است در كنار اهل تشيع تعامل متقابل احترام آميزي دارند اما طي چند سال اخير تحركاتي در برخي مناطق سني نشين براي ايجاد تقابل با شيعه از طريق آموزه هاي وهابيت آغاز شده كه اخيرا" اين تحركات رشد فزاينده اي گرفته است. نكته جالب اينكه همزمان با اين حركت هاي افراطي گرايانه به نام اهل سنت ، هر از چند گاهي ، جزوات و كتب حاوي اهانت به باورهاي اهل سنت از جانب برخي گروه هاي خاص كه اتفاقا" با نظام شيعي ايران در تقابل هستند توزيع مي شود كه اين دو حركت به صورت مكمل يكديگر در ايجاد تقابل سني و شيعه عمل مي كنند.

تاسيس مدارس وهابي به نام اهل سنت
اسناد و مداركي وجود دارد كه نشان مي دهد در برخي استان هاي مرزي كشور ، برخي مدارس ديني كه به نام اهل سنت تاسيس شده ، نسبتي با آموزه هاي نحله هاي شناخته شده اهل سنت نداشته و تعاليم آنها صددرصد وهابي است و عمدتا" متمركز بر آموزش عقايد ضد شيعي هستند.دانش آموزاني كه دوره راهنمايي را پشت سر مي گذارند، با مدرك سيكل وارد اين مدارس كه دوره اي 4 ساله دارند، مي شوند. اين مدارس بصورت شبانه روزي با امكانات رفاهي عالي اداره مي شوند. دانش آموزان از صبح تا بعد از ظهر در اين مدارس به سر مي برند و براي اينكه از مدارك رسمي تحصيلي نيز عقب نمانند، در دبيرستان هاي شبانه دولتي ثبت نام مي كنند و تا اخذ مدرك ديپلم ادامه تحصيل مي دهند. در اين 4 سال، عقايد و تفسيرهاي عقيدتي وهابيت را به عنوان عقايد صحيح به دانش آموزان تزريق مي شود و بعد از چهار سال فازغ التحصيل مي شوند. چون دراين مدارس بنيه دروس عربي دانش آموزان قوي مي شود، عده اي پس از 4 سال به مدارس تربيت معلم و رشته دبيري مي روند، اما عده اي ديگر از اين دانش آموزان به مدارس بالاتر وهابيت - بعضا" در خارج ايران- اعزام مي شوند تا مدارج عالي تر را كسب كنند.
در كنار مدارس ديني وهابي ها، اين گروه توانسته اند دبيرستان هايي غيرانتفاعي نيز ايجاد كنند تا بهتر بتوانند دانش آموزان را كنترل كنند.
نتيجه فعاليت اين مدارس وهابي طي چند سال اخير اين بوده كه توانسته اند در دانش آموزان و طلاب استحاله و دگرگوني ايجاد كرده و سني هاي اشعري و شافعي را به وهابي هاي دو آتشه تبديل كنند.

مدارس وهابي ازكجا تامين مي شوند؟
وهابي ها داخل ايران از نظر مالي پيوند محكمي با كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس خصوصا" عربستان سعودي و امارات متحده عربي دارند. آنها احساسات مردم اين كشورها را نيز را نسبت به شرايط اهل تسنن در جمهوري اسلامي ايران تحريك مي كنند و با مظلوم نمايي عنوان مي كنند كه ما تحت فشار هستيم و عقايد اهل سنت ايران درتنگنا قرار دارد. يكي از بزرگ ترين كشورهاي حامي اين تفكر، عربستان سعودي است.
يكي از بزرگترين پشتوانه هاي مالي وهابيون ايران در كشور امارات متحده عربي، فردي است كه تمام دارايي هايش از طريق خريد و فروش سيگار«وينستون لايت» كسب كرده است. جالب است كه برخي روحانيون وهابي اصولا" كشيدن سيگار را حرام مي دانند.

تفاوت اهل سنت با وهابيون
بي انصافي است اگر فرقه افراطي و تكفيري وهابيت را به اهل سنت نسبت دهيم. وهابيت يك مرام عقيدتي است و هيچ ارتباطي به مذاهب شافعي، مالكي، حنبلي و حنفي ندارد. اينها مذاهبي فقهي هستند در حالي كه وهابيت، يك مرام تكفيري عقيدتي است.
اغلب اهل سنت ايران در استان هاي كردستان و هرمزگان و سيستان و بلوچستان شافعي و اشعري بوده و شديدا" از فعاليت وهابي ها نگرانند. حتي اهالي برخي از مناطق اهل سنت از نظام جمهوري اسلامي ايران انتظار دارند كه با وهابي ها برخورد كند.برهمين مبنا، عده اي ازعلماي اهل سنت نيز نگراني خود را از تحركات اين گروه اعلام كرده اند و گفته اند كه عقايد خود را از جانب آموزه هاي افراطي آنها در خطر مي بينند.

مسائل فراروي جمهوري اسلامي ايران
متاسفانه برخي مسئولين كشور هنوز شناخت دقيقي از فرقه وهابي ندارند و فرق يك روحاني سني و وهابي را تشخيص نمي دهند. نكته ديگر اينكه هنوز خط مشي مشخصي در برخورد با اين گروه تندرو ديده نمي شود. گاهي اوقات ميان امام جمعه شهرستان و مقامات كشوري نظير فرماندار در برخورد با فعالان اين گروه ، رفتار دوگانه اي را شاهد هستيم.
به طوركلي درعقيده وهابي ، شيعه كافر و مشرك است و مال و جانش حرمت ندارد . در همين راستاست كه فردي مثل عبدالمالك ريگي ده نفر را مي كشد و عين خيالش هم نيست. با اين روند انتظار فاجعه هاي بزرگ تري در آينده دور از ذهن نيست . يا اينكه چند سال پيش، وهابي ها وارد قبرستان اهل سنت بندرعباس شدند و تمام سنگ قبرها را خراب كردند و بهانه اشان اين بود كه سنگ قبر مظهر بت پرستي است و در مسلك ما حرام است. اين در حالي است كه در عقيده تشيع ، حتي وهابي هم مشرك تلقي نمي شود و مسلمان قلمداد مي گردند.



منبع : پايگاه خبري تحليلي جهان


نام کتاب : يادداشت نویسنده : يادداشت    جلد : 1  صفحه : 267
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست