responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 88

فکر» است یعنی بدون این شرایط هم ممکن است ذهن حرکت فکری انجام دهد ولی غلط انجام میدهد و غلط نتیجهگیری میکند. منطق این شرایط را بیان میکند که ذهن در حین حرکت فکری به غلط و اشتباه نیفتد [1].


[1]. اینجا جای یک پرسش هست و آن این است که بنا بر آنچه گذشت کسب معلومات ما یا از طریق مشاهده مستقیم است یا از طریق تفکر، و تفکر یا از نوع قیاس است و یا تمثیل و یا استقراء؛ پس تکلیف تجربه چه میشود؟

تجربه داخل در کدامیک از اینهاست؟ پاسخ این است که تجربه از نوع تفکر قیاسی است به کمک مشاهده، ولی قیاسی که آنجا تشکیل میشود- همان طوری که اکابر منطقیین گفتهاند- قیاسی خفی است که اذهان خود به خود انجام میدهند و ما در فرصتی دیگر درباره آن بحث خواهیم کرد. کسانی از نویسندگان جدید که پنداشتهاند تجربه از نوع استقراء است اشتباه کردهاند.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 88
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست