responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 486

در این راه، فیلسوف یک محاسبه کلّی روی وجود و موجود میکند و میکوشد تا این محاسبه را تا آنجا که ممکن است دقیقتر و تحلیلیتر انجام دهد.

فلاسفه در محاسبه کلّی خود به این نتیجه رسیدهاند که وجود واجب الوجود ضروری است، به این معنی که اگر واجب الوجود نبود هیچ چیز نبود، و چون چیز- بلکه چیزهایی- هست پس واجب الوجود نیز هست.

فلاسفه این مطلب را با استدلالهای مختلف ذکر کردهاند که برخی از آنها در اشعار منظومه که به زودی تفسیر خواهیم کرد آمده است. در این مقدّمه، ما به یک راه عمده اشاره میکنیم.

مقدّمتاً توضیح میدهیم که فلاسفه وجود واجب الوجود و وحدت او و مجرّد بودن او از مادّه و صفات ثبوتیه و سلبیه او را یکجا و ضمن یک برهان ذکر نمیکنند، و البتّه امکان پذیر نیست که برهان واحد همه اینها را یکجا دربر گیرد. براهین فلسفی مانند براهین ریاضی مرحله به مرحله پیش میرود. فلاسفه، اوّل به طور اجمال اثبات میکنند که واجب الوجود در جهان هست و جهان خالی از واجب الوجود نیست. در این مرحله بیش از این اثبات نمیشود. امّا این که واجب الوجود واحد است یا متعدّد، مجرّد است یا مادّی، چه صفاتی دارد، در مراحل بعدی و با براهین جداگانه اثبات میشود. دو برهان ذیل را با توجه به این نکته باید مورد توجه قرار داد. در منظومه یکی از این دو برهان که همان برهان «صدّیقین» است ذکر شده است.



ما جواب این مطلب را به طور مفصّل و مشروح در پاورقیهای جلد دوم اصول فلسفه و روش رئالیسم دادهایم و در اینجا تنها به یک بیان ساده قناعت میکنیم و میگوییم اینکه میگویند «هر مطلبی باید یا محسوس باشد و یا دلیل داشته باشد» خود مطلبی از مطالب است که به حکم همان قاعده ادّعایی آقایان یا باید محسوس باشد و یا باید دلیل داشته باشد. اما بدون شک این مطلب جزو محسوسات بشر نیست. نه از نوع مبصرات است و نه از نوع مسموعات و نه از نوع ملموسات و مشمومات و مذوقات. پس قهراً باید دلیلی داشته باشد. اگر دلیلی دارد پس آن دلیل هم به حکم این قاعده باید یا محسوس باشد و یا دلیل داشته باشد. عین این مطلب تکرار میشود درباره آن دلیل و اگر هر دلیلی ایجاب کند یک دلیل دیگری را، پس تمام دلیلها تبدیل میشوند به مدّعاها و در نتیجه ما به دلیلی که فی حدّ ذاته روشن باشد (یعنی خود آن دیگر دلیل نخواهد) نخواهیم رسید. پس هیچ دلیلی نخواهیم داشت و نتیجه این است که هیچ مطلبی در عالم دلیل نخواهد داشت. و امّا اگر در نهایت امر برسیم به دلیلی که فی حدّ ذاته دلیل باشد یعنی به خودی خود روشن باشد و نیازی به دلیل دیگر نداشته باشد پس معلوم میشود در میان مفاهیم بشر مطلبی هست که از فرط روشنی بی نیاز از دلیل است، بنا بر این اینکه گفته شده است هر مطلبی باید محسوس باشد و یا دلیل داشته باشد مطلب نادرستی است.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 486
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست