responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 426

مطلب دارد [1].

دیگر اینکه علّت عدم دوام حرکت قسری این است که هر حرکتی دائما با یک سلسله معاوقها برخورد میکند که میخواهند او را از حرکت باز دارند. اگر حرکت، طبعی باشد و نیروی معاوقهای پی در پی هر کدام کمتر از نیروی طبیعت باشد و هیچکدام نتواند در مقابل طبیعت مقاومت کند خواه ناخواه طبیعت به حرکت خود ادامه میدهد. امّا اگر حرکت طبیعت قسری باشد، نظر به اینکه حرکت طبیعت به حکم اثری است که عامل خارجی روی طبیعت گذاشته است و از طرف دیگر معاوقها در جهت مخالف آن قاسر اوّلی روی طبیعت اثر میگذارند، تدریجا اثر قاسر اوّلی خنثی میشود و طبیعت به حالت اوّل بازگشت میکند. علیهذا اگر حرکت قسری در خلأ صورت بگیرد که هیچ گونه عایقی وجود نداشته باشد برای همیشه دوام خواهد یافت.

از گفتار بعضی فلاسفه مانند بوعلی که گفتهاند: «لولا مصادمة الهواء المخروق لوصل الحجر المرمی الی سطح الفلک» [2] مطلب دوم برمیآید.

ج. حرکت طبعی و قسری به حرکتهای مکانی اختصاص ندارد، در مورد سایر حرکات نیز میتوان آن را جاری دانست. مثلًا درخت چنار به طبع اوّلی در حرکت کمّی خود به طور مستقیم و رو به بالا حرکت میکند ولی تحت تأثیر یک عامل خارجی ممکن است حرکت انحرافی پیدا کند، هر چند میتوان گفت که این گونه حرکت نیز یک حرکت مکانی است نه حرکت کمّی [3] و [4]


[1]. در مورد این مطلب که دلیل حکما بر اینکه قسر نمیتواند دائمی یا اکثری باشد چیست، در این مبحث از کتاب منظومه فقط اشارهای شده است و تفصیل مطلب به «الهیات بالمعنی الاخص» حواله داده شده است؛ و اشاره این است که اگر حرکت قسری دائمی یا اکثری باشد لازم میآید که طبیعت از حرکت طبعی خود باز بماند و چون هر حرکتی غایتی دارد (و به عبارت دیگر شیء که امکان حرکت دارد، امکان خروج از قوّهای به فعلیتی دارد) اگر بنا شود که همه حرکات، قسری باشد لازم میآید حرکات طبعی در حدود «امکان» باقی بمانند و هیچگاه به فعلیت نرسند، و به عبارت دیگر لازم میآید که استعدادهای نهفته واقعی اشیاء هیچگاه بروز و ظهور نکند و این مخالف عنایت و حکمت پروردگار است که در «الهیات» به ثبوت خواهد رسید.

[2]. اگر تصادمات هوا نبود، سنگی که پرتاب میشد، تا پشت فلک اطلس پیش میرفت.

[3]. رجوع شود به التّحصیل، صفحه 593.

[4]. حکمای قدیم را عقیده بر آن است که حرکاتی که در جهان هست از قبیل حرکاتی که در کواکب و ستارگان یا در جوّ زمین است یا در داخل ذرّات است و حتّی حرکات رشد و نموّ گیاهان و بلکه حرکات داخلی وجود حیوانات، همه حرکات طبعی است و به ندرت حرکت قسری پدید میآید مانند سنگی که از کرهای به کره دیگر پرتاب میگردد و شاید بتوان جذر و مدّ دریا را از این قبیل شمرد و همچنین است پرواز مرغها یا هواپیماها یا موشکها

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 426
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست