responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 423

وجود ذهنی (یعنی همان تصوّر ذهنی فایده قلم) انسان را خریدار میکند، و از طرف دیگر وجود خارجی فایده قلم همان استفادههایی است که از آن در هنگام نوشتن میشود. این استفادهها مولود و معلول خریدن است. پس انسان به وسیله خریدن که فعل خود اوست فایده را برای خود ایجاد میکند. علیهذا صحیح است که بگوییم:

علّت غائی به حسب وجود ذهنی، علّت علّت فاعلی است و به حسب وجود خارجی، معلول آن است.

2. مطلب دوم : حرکت قسری نه دائمی است نه اکثری

این مطلب به حرکت قسری مربوط است و مقصود این است که حرکت قسری در جهان وجود دارد ولی دوام ندارد همچنانکه اکثریت ندارد و به ندرت اتّفاق میافتد.

اکنون ببینیم حرکت قسری چیست؟

حکما میگویند حرکت بر دو قسم است: طبعی و قسری [1]، زیرا جسمی که حرکت میکند یا این است که به طبع خود حرکت میکند یا نه؛ یعنی یا این است که اگر او را به حال خود واگذارند و هیچ عاملی بر او اثر نکند باز به حکم یک تمایل ذاتی و یک نیروی داخلی حرکت میکند، و یا این است که حرکت مورد نظر را تحت تأثیر یک عامل بیرونی انجام میدهد. نوع اوّل را «حرکت طبعی» و نوع دوم را «حرکت قسری» مینامند. درباره نوع دوم میگویند همیشه موقّتی است و هیچگاه به صورت یک جریان دائم و همیشگی نخواهد بود.


[1]. به عقیده حکمای قدیم هر حرکتی نیازمند به محرّک یعنی نیروی حرکت دهنده است. حرکات از این لحاظ، یعنی از لحاظ فاعل و مبدأ، در تقسیم اوّل بر دو گونهاند: ارادی و طبیعی، و حرکت طبیعی خود بر دو گونه است: طبعی و قسری. حرکت ارادی یعنی حرکتی که فاعل مباشر حرکت، صاحب اراده است. حرکت طبیعی آن است که فاعل آن فاقد اراده است.

حرکت طبیعی یا به این نحو است که اگر شیء را به حال خود بگذاریم- یعنی هیچ نیرویی از خارج بر وی وارد نیاید- او تنها با طبع خودش آن حرکت را انجام میدهد، و یا به این نحو است که لو خلّی و طبعه- یعنی با طبع خود- آن حرکت را نمیکند بلکه در اثر یک ضربه خارجی آن حرکت را انجام میدهد. قسم اوّل، حرکت طبعی است و قسم دوم، حرکت قسری (حرکت ارادی نیز یا بالرضا است یا بالاجبار).

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 423
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست