responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 410

امروز) قبل است.

امّا نظر دیگر این است که اینطور نیست، قوّه و فعلیت مانند فوقیت و تحتیت و حتی مانند قبلیت و بعدیت نیست که صرفا دو اعتبار باشد، بلکه در خارج دو حیثیت واقعی (حیثیت بالفعل و حیثیت بالقوّه) موجود است و جسم از آن دو حیثیت ترکیب شده است، بر خلاف زمان معین که از دو حیثیت واقعی به نام قبلیت و بعدیت ترکیب نشده است.

نظر اوّل نظر شیخ اشراق و اتباع وی است و نظر دوم نظر مشّائین از قبیل ابن سیناست. مشّائین نظر خود را با برهانی به نام «برهان فصل و وصل» و برهان دیگری به نام «برهان قوّه و فعل» بیان کردهاند که اکنون مجال بحث در آنها نیست. البتّه در اینجا نظر سومی نیز میتوان ابراز داشت که با فلسفه صدرالمتألّهین (که قائل به حرکت جوهریه است) سازگار است و آن نظریه اتّحاد قوّه و فعل در حرکت است.

امّا عجالتاً مطالبی که در اینجا بیان میشود بر اساس نظر مشّائین است که جسم را مطلقاً (نه از آن نظر که متحرّک است به حرکت جوهریه) مرکب میدانند از مادّه و صورت یعنی حیثیت استعدادی و حیثیت فعلی [1].

بنابراین طبق نظر حکما هر جسم مرکب است از دو حیثیت که یکی از آنها مناط فعلیت آن جسم است و دیگری مناط این است که آن جسم ممکن است شیء دیگر بشود؛ اوّل را «صورت» و دوم را «مادّه» میخوانند. حکمای مشّاء در این مطلب که آیا رابطه این دو جزء انضمامی است یا اتّحادی، اختلاف دارند. از زمان سید صدر شیرازی و پس از تأیید صدرالمتألّهین تقریبا مسلّم شده است که اگر ترکیبی در کار باشد ترکیب اتّحادی است نه انضمامی [2].


[1]. ضمنا باید به این نکته توجّه داشت که ترکب جسم از مادّه و صورت که فلاسفه به آن قائلند از نوع ترکبی که علمای طبیعی در برخی اجسام قائلند نیست. ترکبی که علمای طبیعی برای جسم قائلند به معنی این است که دو شیء متمایز، مثلًا اکسیژن و هیدروژن، پس از ملاقات با یکدیگر در هم اثر کرده و مجموعا جسم واحدی (آب) را به وجود آوردهاند و این جسم قابلیت دارد که بالطبع یا با وسایلی دو مرتبه تجزیه بشود به دو شیء اوّل، و آن دو جزء از یکدیگر متمایز بشوند. ولی ترکیب فلسفی یعنی ترکب جسم از مادّه و صورت یک ترکب جدا ناشدنی است، هیچگاه نبوده که این دو جزء از یکدیگر جدا و متمایز باشند و هیچگاه نخواهد شد که از یکدیگر جدا و متمایز شوند و هر جزئی مستقلّ از دیگری به وجود خود ادامه دهد. از این رو ترکیب طبیعی قابل احساس و آزمایش و تجربه است بر خلاف ترکیب فلسفی که فقط برهان عقلی میتواند آن را اثبات یا نفی کند.

[2]. معنای «انضمام» این است که اضافه و منضم شدن دو شیء به یکدیگر به همان مفهوم ریاضی تحقّق پیدا کند. فرض

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 410
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست