responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 358

قد کان ذا الجهات فی الاذهان

وجوب امتناع او امکان

زیرا وجود یا فی نفسه است یا نه؛

و وجود فی نفسه یا لنفسه است،

یا برای غیر است. و حقّ متعال وجودش

فی نفسه و لنفسه و بنفسه است [1].

وجود مطلقا (به تمام اقسامش) در ذهن، دارنده یکی

از جهات سه گانه است: وجوب، امکان، امتناع.

شرح: مقصود این است که وجود، چه محمولی باشد و در قضایای ثنائیه و بسیطه واقع شود و چه رابط باشد و در قضیه ثلاثیه و مرکبه واقع گردد، خواه ناخواه دارای یکی از این جهات سه گانه است؛ یعنی هر محمولی را به هر موضوعی نسبت دهیم، خواه آن محمول خود وجود باشد یا چیز دیگر، یکی از سه حالت را خواهد داشت: یا ثبوت محمول برای موضوع ضروری و واجب است، [یا ممکن است] و یا ممتنع. مثلًا اگر بگوییم: «الف موجود است» از یکی از سه حال خارج نیست: یا الف موجود است بالوجوب و بالضرورة، یعنی باید موجود باشد و محال است که موجود نباشد؛ و یا الف موجود است بالامکان، یعنی میتواند موجود باشد و میتواند موجود نباشد، نه وجود


[1]. آنچه گفته شد انطباق دارد با آنچه در منظومه و شرحش آمده است، ولی حقیقت این است که این گونه تقسیم برای وجود ریشه اصالت ماهیتی دارد؛ یعنی با طرز تفکر اصالت ماهیتی سازگار است که وجود را یک مفهوم اعتباری منتزع از حاقّ ذات ماهیت میداند، نه با طرز تفکر اصالت وجودی. بنابر اصالت وجود اگر نظر به مفهوم وجود بیاندازیم وجود یا محمولی است و یا رابط؛ یعنی صورت ذهنی مفهوم وجود گاهی به صورت اسمی و استقلالی است، که صحیح است موضوع یا محمول واقع شود، و گاهی به صورت حرفی و غیر مستقل، که رابط و پیوند میان دو مفهوم دیگر است.

این تقسیم که تقسیم مفهوم وجود از نظر ذهنی و به نحو قضیه ذهنیه است، در همین جا پایان مییابد؛ یعنی دیگر وجود محمولی و تصوّر مستقلّ وجود، به دو قسم نفسی و رابطی منقسم نمیشود. و امّا مفهوم وجود بر حسب مصادیق خارجی خود- و نه وجود ذهنی آن- تقسیم میشود به لنفسه و لغیره و بنفسه و بغیره.

یعنی اگر نظر به واقعیت وجود بیاندازیم، وجود یا مستقلّ است یا رابط؛ وجود مستقل وجود واجب است و وجود رابط وجود ماسوا مطلقا.

آنگاه وجود رابط به این معنی بر دو قسم است: یا بی نیاز از محل و موضوع است و یا نیازمند به آن؛ اوّلی را میتوانیم «وجود نفسی» و دومی را «وجود رابطی» بنامیم.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 358
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست