responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 308

آری، بنابر نظریه گذشته، در باب وجود میشد چنین گفت که وجود، صفت یک شیء واقعیتدار است در خارج، ولی خودش موجود نیست، شبیه- و نه عین- آنچه در مورد «قاعده فرعیه» گفته شده است که: «ثبوت شیء لشیء فرع ثبوت المثبت له لا الثّابت» و هرگاه موصوف، خارجیت داشته و موجود باشد کافی است برای اینکه صفت هم به تبع او خارجیت داشته باشد به اینکه فیالمثل «خارج» ظرف خودش باشد. ولی چگونه ممکن است که- چنانکه مقتضی این نظریه است- نه خود صفت موجود باشد و نه موصوف و در عین حال ظرف این صفت «خارج» باشد؟

پاسخ صحیح این سؤال این است که عدم هر چند بالذات در خارج موجود نیست ولی بالعرض و المجاز در خارج موجود است. برای توضیح بیشتر ناگزیر از ذکر دو مقدّمه زیر هستیم:

مقدّمه اوّل

به طور کلّی مفهوم ذهنی عین حکایت است و متقوّم است به اینکه از چیزی و واقعیتی حکایت کند، خواه آن چیز واقعیت ذهنی باشد و خواه واقعیت خارجی باشد؛ و خواه آنکه این حکایت، بالذات باشد- یعنی عین معنی تصوّر شده از این مفهوم ذهنی در خارج محقّق باشد- و یا آنکه این حکایت بالعرض باشد. اساساً معنی ندارد که ذهن مفهومی را بسازد که آن مفهوم هیچ گونه مصداقی نداشته باشد، نه بالذات و نه بالعرض، نه در درون نفس انسان و نه در خارج از نفس انسان. بنابر این آنچه در ابتدای این فصل گفته شد که «عدم مصداقی ندارد» باید اینطور توجیه شود که عدم، مصداق بالذات ندارد و امّا چگونه ممکن است که ذهن بدون ملاک و بدون مناط، یک مفهومی را از پیش خود بسازد [1].


[1]. در جلد دوم اصول فلسفه و روش رئالیسم مشروحاً بیان شده است که تخیل بیاساس به معنی اینکه یک صورت بسیط ذهنی اصلا مصداق نداشته باشد محال است. تخیلات بی اساس برای ذهن انسان همانا ترکیباتی است که در اثر قوّه متصرّفه پیدا میشود. و چون «عدم» مفهومی است بسیط، پس به طور قطع و یقین بدون مصداق نیست.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 308
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست