responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 265

شده است که «تعقّل الشیء لغیره یتضمّن تعقّله لنفسه» [1] در اینجا هم میگوییم که «ظهور الشیء لغیره فرع ظهوره لنفسه» [2] از طرف دیگر هم میدانیم که معقولیت و معلومیت همان «ظهور شیء لشیء» است، پس «ظهوره لنفسه عین معقولیته لنفسه» [3].

از اینجا میتوان حدس زد که علاوه بر اینکه مقدّمه اول مرحوم آخوند در اسفار- که میگوید صورت بر دو قسم است: صورت مادّی و صورت مجرّد، و صورت مادی نمیتواند معقول بالفعل باشد ولی صورت مجرّد میتواند معقول بالفعل باشد- جزء مقدّمات این برهان است [4]، خود این برهان هم ساده نیست.

بعلاوه در اینجا یک سؤال باقی میماند و آن اینکه بنابر این قاعده، معقولیت اجسام برای ذات واجب چه صورتی پیدا میکند؟ آیا اجسام در مرتبه ذات خودشان مثل مجرّدات از مراتب علم باری هستند؟ همان طور که حاجی در منظومه میگوید:

عنایة و قلم لوح قضا

و قدر سجلّ کون یرتضی

یا اینکه اجسام از مراتب علم نیستند؟ کما اینکه از بعضی کلمات صدرا در اسفار ظاهر است، که از سطح این مباحث خارج است. ولی به هر حال در معلوم بودن اجسام در سایر مراتب علم سخنی نیست.


[1]. [تعقل کردن چیزی غیر خود را متضمّن تعقل کردن آن چیز است خودش را.]

[2]. [ظهور چیزی برای غیر خودش فرع ظهور آن چیز است برای خودش.]

[3]. [ظهور یک شیء برای خودش عین معقولیت اوست برای خودش.]

[4]. زیرا اینکه «معقولیت و معلومیت عبارت از ظهور شیء لشیء است» همان مقدّمه اوّل برهان صدرالمتألّهین است.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 265
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست