responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 252

ادلّه منکرین اتّحاد عاقل و معقول

ادلّه این گروه صرفا این است که اتحاد بین دو موجود را به کلّی منکرند و تنها چیزی را که میتوانند قبول کنند یکی تغییرات استحالهای است که «تغییرات کیفی» نامیده میشود و دیگری هم «کون و فساد» است. ما قبلًا در ضمن بیان مقدّمات، دلیل کسانی را که اتّحاد بین دو موجود را منکرند بیان کردیم و لازم به تکرار نیست.

ادلّه قائلین به اتّحاد عاقل و معقول

دلیل قائلین به اتّحاد عاقل و معقول این است که میگویند وقتی که ما نظر به حیثیت معقول میکنیم میبینیم آنچه را که به نام «صور معقوله» نامیدهایم اموری هستند که حیثیت ذات آنها جز معقولیت چیز دیگری نیست، نه اینکه این امور ذواتی باشند که دارای صفتی به نام معقولیت هستند [1]. پس معقولیت از مرتبه ذات این صور انتزاع میشود و چون عاقلیت و معقولیت، «متضایفین» هستند پس باید در یک مرتبه باشند؛ یعنی در مرتبه عاقلیت، معقولیت هم هست و در مرتبه معقولیت عاقلیت هم هست؛ یعنی یک چیز است که وقتی فعلیت پیدا میکند هم عاقل است و هم معقول؛ و به عبارت دیگر اینکه ما به نفس میگوییم «متعقّل است» عینا مانند این است که به مادّه میگوییم «متصوّر به صورت شده است». همان طور که تصوّر مادّه به صورت در مرتبه ذات مادّه نیست بلکه در مرتبه تلبیس مادّه به صورت است که همان مرتبه خود صورت است، تعقّل معقول نیز چنین است؛ یعنی نفس در مرتبه معقول، عاقل است نه در مرتبه ذات و مرتبه قبل از معقول [2].


[1]. و به عبارت دیگر چون صورت معقوله، معقول بما هو معقول است بلا واسطه، پس با قطع نظر از جمیع اغیار، «معقولیت» برایش ثابت است و فرض او عین فرض معقولیت است، زیرا اگر غیر در معقولیت او دخالت داشته باشد لازم میآید که با قطع نظر از آن غیر، «معقول» نباشد و این منافات دارد با آنکه گفتیم که معقول بالفعل، معقول بما هو معقول است؛ و چون با قطع نظر از هر غیری معقول است پس با قطع نظر از هر غیری عاقل است، زیرا عاقلیت و معقولیت «متضایفین» میباشند.

[2]. اما حقیقت این است که آنچه گفتیم که مادّه در مرتبه صورت متصوّر است نه در مرتبه ذات، مبتنی بر ترکیب

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 252
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست