responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 241

برهان معروفی که در باب اثبات تجرّد نفس دارد و به نام برهان «انسان معلّق در فضا» نامیده میشود بر همین اساس اتّحاد عقل و عاقل و معقول (و یا علم و عالم و معلوم) در مورد علم شیء به ذات خود میباشد [1].

مقدّمه چهارم

شکی نیست که پس از آنکه انسان چیزی را که تعقّل نکرده بود تعقّل میکند و به آن آگاه میشود بین انسان و آن امر معقول رابطهای به وجود میآید. این رابطه صرف اضافهای خارج از وجود علم نیست که عارض بر علم شده باشد، بلکه «اضافه و نسبت علم به عالم» و «وجود علم» یکی است، به این معنی که حصول این معقول از برای عاقل، جدا از وجود معقول و وجود عاقل نیست؛ یعنی اینطور نیست که قبلًا چیزی موجود باشد به نام «نفس» و چیز دیگری موجود باشد به نام «تعقّل» و «معقول» و ایندو دو موجود مستقلّ از یکدیگر باشند و فقط بین آنها نسبتی زائد بر وجود هر دوی آنها پیدا شده باشد. مثلًا ظرفی را فرض کنید که به تدریج در آن دانههای گندم ریخته شود. شک نیست که این ظرف و این دانههای گندم دو موجود مستقلّ هستند و فقط رابطه آنها این است که گندمها در ظرف قرار گرفته است و ظرف، مکان عرفی (و نه مکان به اصطلاح فلسفی) گندمها به شمار میرود. پیش از آنکه گندمها در ظرف ریخته شود ظرف همان ظرف و گندمها هم همان گندمهاست و پس از ریختن نیز هر یک از آندو همان است که قبلًا بود؛ و نیز پس از اینکه گندمها را از ظرف خارج کنیم هیچیک از آندو در تحقق به یکدیگر نیازمند نخواهند بود، بلکه هر یک از آندو چه قبل از


[1]. اکنون این سؤال مطرح میشود که چگونه ممکن است در یک جا عاقل عین معقول باشد (مثل علم «مجرّد» به ذات خود) و در جای دیگر ایندو مغایر یکدیگر باشند؟ اگر گفته شود به واسطه اینکه متعلّق علم در یک جا خودش است و در جای دیگر شیء دیگر است و مناط اختلاف همین جهت است، میگوییم بحث ما در علم حصولی نیست، بلکه در علم حضوری است هر چند در علم حصولی هم فرقی بین علم به خود و علم به غیر در اقتضای مغایرت نیست؛ یعنی عالم و معلوم بالعلم الحصولی مطلقاً با یکدیگر مغایرت دارند نه اینکه در علم حصولی به ذات خود، عالم و معلوم یکی است و در علم حصولی به غیر خود، عالم و معلوم مغایر یکدیگر است.

حقیقت این است که در علم حضوری همواره عالم و معلوم یکی است؛ یعنی عالم در مرتبه معلوم است و به عبارت دیگر معلوم در مرتبه ذات خود، علم و عالم است و نیز عالم در مرتبه ذات خود یک نوع اتّحادی با معلوم در مرتبه ذاتیه دارد.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 5  صفحه : 241
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست