responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 3  صفحه : 116

الَّذی احْسَنَ کلَّ شَیءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأ خَلْقَ الْإنْسانِ مِنْ طینٍ. ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهینٍ. ثُمَّ سَوّاهُ وَ نَفَخَ فیهِ مِنْ روحِهِ وَ جَعَلَ لَکمُ السَّمْعَ و الْأبْصارَ وَ الْأفْئِدَةَ قَلیلًا ما تَشْکرونَ [1].

خدایی که هر چه آفرید نیکو آفرید. آغاز خلقت انسان را از گل قرار داد؛ بعد نسل او را از خلاصه و شیره کشیده آب پست قرار داده است؛ سپس آن نسل را تعدیل کرد و از روح خویش در آن دمید و برای شما گوش و چشمها و دلها قرار داد. امّا کم سپاسگزاری میکنید.

در آیه دیگر در سوره اعراف میفرماید:

وَ لَقَدْ خَلَقْناکمْ ثُمَّ صَوَّرْناکمْ ثُمَّ قُلنا لِلْمَلائِکةِ اسْجُدوا لِآدَمَ ... [2]

در اینجا میفرماید شما را آفریدیم؛ بعد صورت بخشیدیم؛ بعد امر کردیم فرشتگان را برای شما خضوع کنند و فقط شیطان ابا کرد. آن کس که گفته شد برای او خضوع کنید همان است که در آیات دیگر نسبت نفخ روح را به او داده است.

گذشته از اینها سایر آیات کریمه قرآن بر این مطلب دلالت میکند که تنها آدم اوّل نیست که با نفخه الهی آفریده شده است.

داستان آدم در قرآن

نکته عجیب این است که در قرآن کریم قضیه و داستان آدم ابو البشر آمده ولی به عنوان یک تعلیم دیگری نه به عنوان شهادت بر توحید و اینکه به دلیل اینکه زندگی بشر به آنصورت آغاز شده پس به خدایی خدا اعتراف کنید. البتّه قرآن کریم خلقت آدم را به کیفیت خاصّی بیان فرموده که کم و بیش میدانیم و به فرض اینکه نظریههای علم الحیات هم به حدّ تحقیق رسیده باشد و قانون اشتقاق انواع مسلّم باشد، دلیلی در دست نیست که ممکن نیست یک انقلاب دفعی پیش آید و یک جهش عظیم رخ دهد و در


[1]. سجده/ 7- 9.

[2]. اعراف/ 11.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 3  صفحه : 116
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست