responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 27  صفحه : 563

اساساً سؤال ندارد، یعنی سؤالی است که فرضاً خدا به پیغمبر بگوید که چنین جوابی به اینها بده، آن جواب برای اینها جواب نیست. پیغمبر بگوید چند سال و چند روز دیگر؛ به چه دلیلی این درست است؛ به چه دلیلی بعدش نباشد، به چه دلیلی قبلش نباشد؟

معمولًا در این موارد قرآن دو گونه جواب میدهد و عجیب هم جواب میدهد.

یکی اینکه از نظر کلی وقتی به شکل تقویم و تاریخ سؤال میکنند، میگوید بگو این علمی است در نزد خدا، من هم نمیدانم دور است یا نزدیک (أَ قَریبٌ أَمْ بَعیدٌ) ولی میدانم که چنین حقیقتی هست. آنچه برای دعوت شما لازم است این است که بدانید چنین حقیقتی هست؛ اما تاریخش چه وقت است، این وقت است یا آن وقت، آن که اثری در موضوع ندارد.

جواب دیگری که میدهد بر اساس این است که هر کسی که میمیرد قیامتش لااقل آغاز شده است.

آیه عجیبی است، میفرماید:«وَ یقولونَ مَتی هذَا الْوَعْدُ» میگویند این وعده چه زمانی تحقق پیدا میکند «ان کنْتُمْ صادِقینَ» (ضمیر جمع آورده است و مخاطب فقط پیغمبر نیست) ای مسلمانان، ای پیغمبر و همه اتباعت! اگر راست میگویید تاریخ دقیقش را برای ما معین کنید. میگوید بگو علم آن در نزد خداست و من فقط نذیری آشکار هستم، من اعلام خطرکننده هستم، من دقیقاً میدانم که هست، ولی کی، با خداست.

بعد بلافاصله میفرماید (در میان این آیات، تنها آیهای است که در ابتدای آن «قُلْ» نیست، چون دنباله آیه پیش است):«فَلَمّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سیئَتْ وُجوهُ الَّذینَ کفَروا وَ قیلَ هذَا الَّذی کنْتُمْ بِهِ تَدَّعونَ» چون آن را نزدیک دیدند، چهره این کافران (از کمال ناراحتی) زشت شد و به آنها گفته شد این است همان که میخواستید. از یک طرف صحبت آینده است که [قیامت] در چه زمانی است؛ یکدفعه قرآن میگوید که «وقتی آن را نزدیک دیدند». مفسرین در توجیه این آیه، عجیب در حیص و بیص افتادهاند که یعنی چه؟ صحبتِ این است که قیامت در چه زمانی است؛ قرآن هم میگوید علمش با خداست؛ بعد پشت سرش میگوید همین که دیدند چنین شد (از گذشته خبر میدهد).

روی این جهت، بعضی از مفسرین گفتهاند شاید مقصود از کلمه «مَتی هذَا

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 27  صفحه : 563
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست