responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 186

اگر کسی از ناحیه پروردگار به این رازها آشنا شد میتواند هرگونه تصرفی در کار عالم بکند بدون آنکه امری برخلاف نظام علت و معلول انجام داده باشد.

این است معنای آنچه که در روایت آمده است که بنده خدا آنقدر به پروردگارش نزدیک میشود که خدا چشم او میشود که با آن میبیند و گوش او که با آن میشنود و دست او که با آن کار میکند.

3. آیا معجزه وقوع دارد؟

پاسخ این سؤال بسیار سهل و ساده است زیرا وقتی معلوم شد که معجزه خرق قانون علیت نیست، کارهای خلاف جریان طبیعی و عادی بسیار در جهان اتفاق افتاده و میافتد.

از بوعلی نقل میکنند که گفته است: اگر شنیدی فردی عارف یک ماه چیزی نخورده و نمرده است تعجب نکن، چون این عمل برخلاف قانون طبیعت است نه برخلاف قانون کلی هستی.

زیرا اینکه افراد معمولی اگر مثلًا چهل و هشت ساعت غذا نخورند میمیرند، به خاطر آن است که بدن آنها از نظر جریان معمولی تحلیل غذا نیازمند است که در ظرف این مدت غذا به آن برسد. ولی یک انسان میتواند با تقویت اراده، بدن خویش را به گونهای مسخر کند که حتی حرکت قلبش در اختیار او باشد، جریان تنفس با اراده و اختیار او انجام گیرد، تحلیل غذا و فعالیتهای معده و هاضمهاش زیر نظر او انجام گیرد.

نمونه این افراد در میان مرتاضها بسیار دیده شده است، مرتاضهایی که میتوانستند برای مدتهای طولانی تنفس خود را کنترل کنند و نفس نکشند در حالی که افراد معمولی دو دقیقه هم شاید نتوانند.

این، نتیجه تقویت روح است، یعنی روح به گونهای تقویت شده که بر بدن حاکم گردیده است.

نقل میکنند سالی که سران شوروی به هندوستان رفته بودند مشاهده این موضوع آنان را به حیرت انداخته بود و آنچنان برای آنان شگفتانگیز بود که وقتی برگشتند گفتند بایستی این گونه اعمال در دانشکدهها مورد مطالعه قرار گیرد؛ گویا این هم خودش یک علمی است.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 26  صفحه : 186
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست