responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 759

الْفاسِقونَ [1].

ای اهل ایمان! تقوای الهی داشته باشید. وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ (منظورم در مراقبه و محاسبه، این کلمه است) و همانا قطعاً و شدیداً هرکس دقت کند [2] در آنچه که برای فردا پیش میفرستد؛ یعنی تمام اعمال انسان در منطق قرآن «پیش فرست» است. در این زمینه یک آیه و دو آیه هم نیست: وَ ما تُقَدِّموا لِانْفُسِکمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدوهُ عِنْدَاللَّهِ [3]. سعدی هم این شعر را از همین جا گرفته:

برگ عیشی به گور خویش فرست

کس نیارد ز پس، تو پیش فرست

تعبیر «پیش فرستادن» از خود قرآن است. تمام اعمال انسان پیش فرستادههاست؛ یعنی جایی که انسان در آینده خواهد رفت، قبل از اینکه خودش برود یک کالاهایی به آنجا میفرستد و بعد خودش ملحق میشود. ای انسانها در این پیش فرستادههای خودتان کمال دقت و مراقبت را داشته باشید و نظر کنید. وقتی شما میخواهید چیزی را به جایی بفرستید اول وارسی میکنید، دقت میکنید و بعد میفرستید.

بار دیگر کلمه وَاتَّقُوا اللَّهَ تکرار میشود، و آنگاه میفرماید: انَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلونَ.

اول میگوید شما خودتان دقت کنید [بعد میگوید: خدا به آنچه عمل میکنید آگاه است.] کأنه میخواهد بگوید اگر شما دقت نکنید، یک چشم بسیار دقیقی به هرحال هست، او که میبیند. یک وقت انسان یک چیزی را قبل از خودش میفرستد، بعد میگوید: خوب حالا هرچه شد شد، کی میآید نگاه کند؟! میگوید:

نه، مسئله این نیست، خدا به تمام آنچه شما عمل میکنید آگاه و خبیر است.

برخی افراد که چند روز قبل از فوت مرحوم آقای بروجردی (رضوان اللَّه علیه) خدمت ایشان بودند گفتند: خیلی ایشان را ناراحت دیدیم و ایشان گفتند که خلاصه عمر ما گذشت و ما رفتیم و نتوانستیم خیری برای خودمان پیش بفرستیم، عملی انجام بدهیم. یکی از کسانی که آنجا نشسته بود، طبق عادتی که همیشه در مقابل صاحبان قدرت شروع میکنند به تملّق و چاپلوسی، خیال کرد که اینجا هم جای


[1]. حشر/ 18 و 19

[2]. «نظر» در مواردی مفهوم دقت را میدهد نه مفهوم نگاه تنها.

[3]. بقره/ 110 [و آنچه از عمل صالح برای خودتان پیش میفرستید، نزد خدا مییابید.]

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 759
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست