responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 698

همین آیه است:

الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعونَ احْسَنَهُ اولئِک الَّذینَ هَدیهُمُ اللَّهُ وَ اولئِک هُمْ اولُوا الْالْبابِ.

حدیثی از امام موسی کاظم علیه السلام

حدیثی هست در کافی از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام که مخاطبشان هشام بن الحکم معروف است. هشام یکی از راویان ماست ولی از راویانی که بیشتر در مسائل اصول دین کار میکرده و به اصطلاح آن زمان «متکلّم» بوده (گو اینکه خودشان نمیپسندیدند که اسم «متکلّم» روی آنها بگذارند)، با اهل کلام سر و کار داشته، یعنی همیشه در توحید و نبوت و معاد و [بهطور کلی] اصول دین بحث میکرده است و در میان شیعه و سنی اتفاق نظر است که یکی از قویترین متکلّمین زمان خودش بوده است.

چندی پیش به مناسبت نگارش کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، کتاب تاریخ علم کلام شبلی نعمان را- که دانشمندی هندی بوده و کتاب جالبی نوشته است- میخواندم، و بعدها در شرح حال ابوالهذیل علّاف نیز- که یکی از متکلّمین زبردست بوده و ایرانی الاصل است و بسیاری از ایرانیها و زردشتیهای زیادی به دست او مسلمان شدهاند- دیدم که نوشته است:

همه از مباحثه با ابوالهذیل پرهیز داشتند و ابوالهذیل از تنها کسی که پرهیز داشت هشام بن الحکم بود.

غرض، هشام مرد بسیار قویی بوده است. حضرت موسی بن جعفر علیه السلام مخاطبش هشام بن الحکم است که اصلًا کارش کار عقلی و فنی است. او را بیشتر مؤمن به تعقل و تفکر میکند، میفرماید: یا هِشامُ! انَّ اللَّهَ تَبارَک وَ تَعالی بَشَّرَ اهْلَ الْعَقْلِ وَ الْفَهْمِ فی کتابِهِ خدا اهل فهم و عقل را در قرآن بشارت داده: فَبَشِّرْ عِبادِ، الَّذینَ یسْتَمِعونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعونَ احْسَنَهُ ... که در آیه شریفه، خاصیت تجزیه و تحلیل و غربال کردن و خوب و بد را از هم جدا نمودن که اصلًا خاصیت عقل همین است [بیان شده

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 698
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست