responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 416

سخن مولوی

عرض کردیم اگرچه در تعلیمات افراطی صوفیانه تعبیرات نارسایی در این زمینهها هست، افراطهایی که تحت عنوان مبارزه با نفس گفتهاند تا حدی که کرامت نفس را هم لگدمال میکند، ولی خیلی فهمیده هاشان این معانی را درک کردهاند. مولوی میگوید: «ای که در پیکار، خود را باخته». مقصود همان پیکار و جدل و کشمکش درونی است. ای کسی که در پیکار درونی، در اثر پیروزی میلها و طبیعت، خود واقعی را باختهای «دیگران را تو ز خود نشناخته» بیگانه را با خودت اشتباه میکنی، بیگانه را «من» میپنداری و نمیدانی که «من» او نیست، او تو نیستی. اینکه خیال میکنی آن «من» تو هستی، خودت را با غیرخودت اشتباه کردهای.

تو به هر صورت که آیی بیستی [1]

که منم این، واللَّه آن تو نیستی

گاهی انسان میآید در مقابل آینه میایستد، خیال میکند خودش را دارد میبیند ... [2]

یک زمان تنها بمانی تو ز خلق

در غم و اندیشه مانی تا به حلق

میگوید اگر میخواهی امتحان کنی که آیا خودت را کشف کردهای یا خودت را گم کردهای، در خلوتها درک میکنی. اگر چند روز انسانهای دیگر را نبینی وحشت تو را از پا در میآورد. همیشه میخواهی انسانهای دیگر، اشیاء دیگر را ببینی، چون گمشده در آنها هستی و خودت را در آنها جستجو میکنی. تو اگر خود واقعی را پیدا کرده بودی، اگر صد سال هم در خلوت میبودی که با خود واقعیات میبودی، یک ذره دلتنگی برایت پیدا نمیشد.

این تو کی باشی که تو آن اوحدی

که خوش و زیبا و سرمست خودی [3]

مسئله خود و ناخود، خودش یک مسئله مهمی است. در کلمات پیشوایان دین ما این مطلب، زیاد و به تعبیرات مختلفی آمده است.

بخیل « خود » ش را گم کرده

امیرالمؤمنین علی علیه السلام جملهای دارد راجع به بخیل. بخیل یکی از آن آدمهایی است


[1]. یعنی بایستی.

[2]. [افتادگی از نوار است.]

[3]. مثنوی، ص 345، س 18

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 416
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست