responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 404

خود دیگر را وظیفه دارد محترم و مکرّم بشمارد و عزیز بدارد؟ اگر اینطور باشد، پس باید آنچه را که روان شناسی میگوید «تعدد شخصیت» به معنی واقعی آن بپذیریم؛ یعنی قبول کنیم که هرکس در واقع دو «خود» است، دو «من» است، دو «شخص» است. قطعاً مقصود این نیست. در واقع در یک کالبد دو منِ مجزا وجود ندارد، دو شخص وجود ندارد.

یک فرض این است که در انسان دو شخص وجود دارد، دو من وجود دارد، دو خویشتن در مقابل یکدیگر وجود دارد. از ایندو یکی را باید ضعیف کرد و میراند، دیگری را باید محترم شمرد. اینجور که نیست. فرض دیگر این است که انسان دارای دو «خود» است اما نه به این معنی که دو خود اصیل، دو «من» در کنار یکدیگرند، بلکه یک خود واقعی و یک خود پنداری که آن ناخود است ولی انسان ناخود را خود خیال میکند. مگر چنین چیزی امکان دارد؟ میگویند بله؛ آنجا که گفتهاند با «خود» باید مبارزه کرد، آن خود، خود خیالی و پنداری است، آن چیزی است که خیال میکنی تو آن هستی ولی تو آن نیستی. یک خود واقعی و اصیل است که خود حقیقی، اوست. خود پنداری را باید میراند تا خود حقیقی و اصیل در انسان از پشت پردهها ظاهر بشود. آیا اینجور است؟ خیر.

همین را به تعبیر دیگری هم میتوانیم بگوییم: یک خود، خود اصلی است و خود دیگر خود فرعی و طفیلی.

نظریه منسوب به هایدگر

نظریه دیگری در اینجا هست و آن نظریهای است که بعضی خواستهاند آن را از نظریات هایدگر فیلسوف مادی آلمانی که الآن هم زنده است [استنتاج کنند [1].] او


[1]. واقعاً عجیب است؛ حقایقی در هزار و چهارصد سال پیش گفته شده است، ما میبینیم بشر این همه کوششهای علمی و فلسفی میکند، تازه در مسائل روانی میرسد به بخشی از آن حقایق. مثلًا اکنون تا این اندازه لااقل تشخیص میدهند که در انسان کأنه دو نوع «خود» وجود دارد. حال این دو نوع «خود» را چگونه باید تعبیر کرد، تعبیرهایی کردهاند. ولی اجمالًا میتوان گفت که عصر ما عصری است که در حال گشتن دنبال «خود» است. البته این حرف سابقه دارد ولی امروز اندکی اوج گرفته است. مسئله بیگانه شدن با خود، جدا شدن از خود، مسئلهای است که در فلسفه امروز شدیداً مطرح است و ظاهراً اول کسی که آن را طرح کرده هگل بوده است. از هگل به این طرف این مسئله مطرح شده و حالا شدیداً مطرح است.

قرآن هزار و چهارصد سال پیش گفت: «فراموش کردن خود». مگر انسان میتواند خودش، خودش را فراموش کند؟ انسان فکر میکند هرچه را بتواند فراموش کند، خودش را نمیتواند فراموش کند. خود فراموش کردن مساوی است با مردن. مگر میشود انسان خودش را فراموش کند؟! ولی قرآن میگوید: بله، انسان خودش را فراموش میکند. حال چگونه میشود، بعد عرض میکنم.

به هر حال امروز این مسئله مطرح است که انسان خودش را گم میکند، خودش را فراموش میکند، خودش را میفروشد، خودش را با خودش اشتباه میکند.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 404
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست