responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 309

گفت: آتش به دکان تو سرایت نکرده. گفتم: الْحَمْدُ لِلَّهِ. بعد با خودم فکر کردم که آیا تنها تو در دنیا بودی؟ بالاخره آتش چهارتا دکان را سوخته. دکان تو را نسوخته یعنی دکان دیگری را سوخته. الْحَمْدُ لِلَّهِ معنایش این است که الحمد للَّه آتش دکان مرا نسوخت، دکان او را سوخت. پس من راضی شدم به اینکه دکان او سوخته بشود و دکان من سوخته نشود. بعد به خودم گفتم: اوَ لاتَهْتَمُّ لِلْمُسْلِمینَ؟ سری! تو غصه مسلمین در دلت نیست؟ (اشاره است به حدیث پیغمبر: مَنْ اصْبَحَ لایهْتَمُّ بِامورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ [1] هرکس که صبح کند و همتش خدمت به مسلمانان نباشد، او مسلمان نیست.) و من سی سال است که دارم استغفار آن الْحَمْدُ لِلَّهِ را میکنم. این چیست؟

دعای مکارم الاخلاق

صحیفه سجادیه دعاهای بسیار معتبری است- هم از نظر سند و هم از نظر مضمون- از زین العابدین علی بن الحسین سلام اللَّه علیه که علمای شیعه از صدر اسلام به این کتاب توجه کردهاند، و بعد از قرآن تنها مجموعهای است که از اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم هجری به صورت یک کتاب در دست بوده است. نهج البلاغه هم کتاب است ولی نهج البلاغه خطب [و نامهها و کلمات قصار] علی علیه السلام است که در میان مردم متفرق بود، سید رضی در قرن چهارم اینها را جمع کرد و به صورت یک کتاب درآورد. اصول کافی در قرن چهارم به صورت یک کتاب جمع آوری شده و کتابهای دیگری قبل از اصول کافی بوده است. کتابهایی مثل مصحف فاطمة سلام اللَّه علیها و کتاب علی علیه السلام- که گاهی ائمه از آن اسم میبردند- الآن در دست ما نیست.

بنابراین بعد از قرآن، قدیمترین کتاب شیعی که از اول به صورت کتاب به وجود آمده و الآن در دست ماست صحیفه سجادیه است که جناب زیدبن علی بن الحسین وقتی که در جنگ با امویان شهید میشد همین کتاب همراهش بود و آن را به کسی سپرد، و از آن دو نسخه بوده که در ابتدای صحیفه این را نوشتهاند. صحیفه سجادیه دعاهای زیادی دارد. حالا من نمیخواهم درباره ارزش صحیفه صحبت بکنم که از بحث خودم دور بشوم. یکی از دعاهای صحیفه سجادیه دعایی است به نام «دعای


[1]. اصول کافی، ج 3، باب 258، ص 239، حدیث 5 و سفینة البحار، ج 2/ ص 723

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 309
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست