responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 21  صفحه : 99

بپرس که از من راضی است یا نه؟!

اسلام، یگانه دین بدون تحریف

پس خود قرآن کریم یک مقیاس و یک دستگاه تصفیهای است برای آلودگیهایی که در طول تاریخ پیدا شده است. مایه خوشوقتی ما این دو سه چیز است. این است که کسی نمیتواند بگوید دین شما مثل ادیان دیگر در ابتدا هرچه بود ولی در طول تاریخ جریانهایی پیش آمد که آن را فاسد کرد، همین جور که الآن راجع به دین زردشت اصلًا نمیشود به دست آورد که کتاب اصلی زردشت چه بوده است.

نمیشود اساساً فهمید زردشت در چه سالهایی در دنیا بوده است. تا چند سال پیش در وجود یک چنین آدمی شک و تردید بوده، هنوز هم آنقدرها مسلّم نیست که زردشت نظیر رستم و اسفندیار یک شخصیت افسانهای است یا یک شخصیت واقعی. گیرم یک روز تعلیمات درستی داشته است. کلمه «گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک» که تعلیمات نشد. اصلًا کوچکترین حرفی که در دنیا وجود دارد این است، چون به قدری کلی است که اصلًا هیچ معنایی را در بر ندارد، مفهومی ندارد.

هرکسی حرف خودش را نیک میداند، هرکسی نوع کردارش را نیک میداند و همینطور در مورد پندار نیک، فکر نیک. هریک از مسلکهایی که در دنیا وجود دارد، مثلًا دنیای سرمایه داری، یک سلسله حرفها و یک سری کارها و یک سلسله فکرها را میگوید اینها خوب است. دنیای کمونیست روش دیگری را عرضه میدارد. او هم میگوید حرف این است که من میگویم. آن مسلکی میتواند در دنیا مسلک شمرده شود که به گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک قناعت نکند، بلکه بگوید گفتار نیک و بعد بگوید گفتار نیک این است، گفتار خوب را مشخص کند و همینطور کردار نیک و پندار نیک.

در مسیحیگری و یهودیگری هم همینطور است. یگانه دینی که میتوان در دنیا اصولش را نشان داد که هیچ دست آلودهای به آن نخورده و پاک مانده است، دین اسلام است. سرّ آن را هم عرض کردم. نمیخواهم بگویم در دنیای اسلام هیچ جریان آلودهای پیدا نشده است؛ نه، ولی هر جریان آلودهای که پیدا بشود، جریان پاکی در این دین وجود دارد که میتواند آن آلودگیها را تصفیه کند. اولش خود قرآن است. مقیاس بزرگ قرآن است. از قرآن که بگذریم، سنت قطعی و متواتر پیغمبر و

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 21  صفحه : 99
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست