responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 21  صفحه : 467

که تکامل بشریت را تضمین کرده است. وَ تُجاهِدونَ فی سَبیلِ اللَّهِ بِامْوالِکمْ وَ انْفُسِکمْ [1] در راه خدا مجاهده کنید. عمل را میگوید، سخت کوشی را میگوید، اما نه سخت کوشی مادی، بلکه فی سبیل اللَّه؛ یک بُعد متعالی نشان میدهد. کار کن، زحمت بکش، فعالیت کن، جهاد کن، دلیر و دلاور باش، مبارزه کن، اما فی سبیل اللَّه.

سه رکن قانون احتیاج

در قانونِ احتیاج سه چیز است: اول باید نیاز به چیزی باشد. دوم اینکه چیز دیگری این نیاز را برطرف نکند. سوم اینکه احساس این نیاز پیدا بشود.

ما در زمینه این گونه مؤسسات [2] وظیفه داریم که به بشر نشان بدهیمای بشر! نیازمندی؛ مثل بیماری نباشد که نیاز داشته باشد ولی فکر نمیکند بیمار است. بعد هم وسیله رفع نیاز را به حد اعلی فراهم کنیم. باور نکنید این مقدار جلسات کافی باشد، خیلی بیش از اینها لازم است. در مقابل اینها مسئولیت است. اسلام به تبلیغات صحیح و تعلیمات، خیلی نیازمند است؛ احتیاج دارد که بچههای ما، بزرگهای ما دین اسلام را آنطور که در یک کلاس یاد میگیرند یاد بگیرند؛ احتیاج به تحقیقات دارد. خیلی مسائل داریم که امروز بالخصوص باید پرده از اینها برداشته بشود، زیاد باید روی اینها تحقیق بشود. این مؤسسه چنین نیتهایی دارد.

من دعا میکنم شما آمین بگویید، ان شاء اللَّه همتش را هم خواهید داشت. خدایا! اولًا نیات همه ما را خالص بگردان. خدایا ما را توفیق بده در راه این هدفهای پیغمبر مکرّم تو گامهای مفید و مؤثری برداریم. دنیای امروز همان گونه به پیغمبر اکرم محتاج است که در هزار و چهارصد سال پیش بود. من تاکنون در دو کتاب این جملههای معروف برنارد شاو را خواندهام. چه عالی میگوید: [کسی] مثل من حق دارد برای کشور و جامعه خودش پیش بینی کند. من پیش بینی میکنم که اروپای فردا به دین محمد صلی الله علیه و آله گرایش پیدا خواهد کرد. بعد موضوع کلیسا را عنوان میکند، میگوید: کلیسا در گذشته خیانت کرد، چهره این مرد بزرگ را مشوّه کرد.

مردم اروپا ندانستند. بعد میگوید: تنها اگر مردی مانند او صاحب عالم بشود و بر


[1] صف/ 11

(2) [حسینیه ارشاد]

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 21  صفحه : 467
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست