responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 2  صفحه : 529

میکند. این مکتسبات و اعمال، سرمایههای خوب و یا بد و مصاحبان نیک یا زشتِ همیشگی انسان در جهان جاوید است.

اما حدیثها:

1. گروهی از مسلمانان از راه دور به حضور رسول خدا مشرّف شده بودند، ضمن سخنان خود از ایشان تقاضای یک سلسله اندرز کردند. رسول اکرم چند جمله فرمود که یکی از آنها این است:

از هم اکنون رفیقان و مصاحبان و معاشران خوبی برای خود در جهان دیگر انتخاب کنید که در آن جهان، همراه و مصاحب زنده هرکس همانا اعمال و رفتارهای تجسمیافته خود اوست [1].

انسان مؤمن به حیات جاویدان، همواره کمال دقت را در اندیشهها و خلق و خویها و اعمال و رفتار خویش به کار میبرد، زیرا میداند که به اینها به چشم یک سلسله امور زودگذر نباید نگاه کرد؛ اینها همه پیشفرستادههای انسان به دنیای دیگر است و در دنیای دیگر با این سرمایهها باید زندگی کند.

وجوه مشترک و وجوه متفاوت زندگی این جهان و زندگی آن جهان

وجوه مشترک زندگی دنیا و زندگی آخرت این است که هر دو زندگی، حقیقی و واقعی است؛ در هر دو زندگی، انسان به خود و آنچه به خود تعلق دارد آگاه است؛ در هر دو زندگی لذت و رنج، سرور و اندوه، سعادت و شقاوت هست. غرایز انسان، اعم از غرایز حیوانی و غرایز ویژه انسان، در هر دو زندگی حکمفرماست. در هر دو زندگی، انسان با بدن و اندام کامل و اعضاء و جوارح زندگی میکند. در هر دو زندگی فضا و اجرام هست. اما تفاوتهای اساسی هم در کار است:

در اینجا توالد و تناسل و کودکی و جوانی و پیری و سپس مرگ هست و در


[1]. [در نسخه دستنویس استاد شهید که برای چاپ داده بودند، در اینجا تذکر داده شد که گویا حدیث یا حدیثهای دیگری که مورد نظر بوده فراموش شده و در ذیل عنوان «حدیثها» فقط یک حدیث آمده است. استاد این تذکر را بجا دانستند و بقیه مطلب را به پشت صفحه (نسخه خطی) ارجاع دادند، ولی افسوس که منافقان تحمل وجود او را نداشتند.]

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 2  صفحه : 529
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست