نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 2 صفحه : 241
امت نظر اسلام را درباره هر موضوعی کشف نمایند. علمای اسلام هیچ موضوعی را به عنوان اینکه بلاتکلیف است تلقی نمیکنند.
2. اجتهادپذیری: کلیات اسلامی به گونهای تنظیم شده است که اجتهادپذیر است. اجتهاد یعنی کشف و تطبیق اصول کلی و ثابت بر موارد جزئی و متغیر. علاوه بر نحوه تنظیم کلیات اسلامی که خاصیت اجتهادپذیری به آنها داده است، قرار گرفتن عقل در شمار منابع اسلامی کار اجتهاد حقیقی را آسان کرده است.
3. سَماحت و سهولت: اسلام به تعبیر رسول اکرم «شریعت سَمحه سَهله» [1]
است. در این شریعت به حکم اینکه «سهله» است تکالیف دست و پاگیر و شاقّ و حَرَجآمیز وضع نشده است:
در جامعههای کهن همیشه یکی از دو چیز وجود داشت: یا آخرتگرایی و
[1]. بُعِثْتُ عَلَی الشَّریعَةِ السَّمْحَةِ السَّهْلَةِ. این حدیث با این تعبیر معروف است، ولی من یادم نیست که بهعین این تعبیر در جایی دیده باشم. در کافی (ج 5/ ص 494) چنین آمده است: لَمْ یرْسِلْنِی اللَّهُ بِالرَّهْبانِیةِ وَلکنْ بَعَثَنی بِالْحَنیفیةِ السَّهْلَةِ السَّمْحَةِ. در جامع الصغیر (از کتب اهل تسنن) نقل از تاریخ خطیب، و در کنوز الحقایق (از کتب اهل تسنن) نقل از ترمذی چنین آمده: بُعِثْتُ عَلَی الْحَنیفیةِ السَّمْحَةِ.[2]. حج/ 78.[3]. نهایه ابن اثیر، ج 2/ ص 280.
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 2 صفحه : 241