responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 14  صفحه : 530

مطلب پرداخت. مرا آنچنان به وجد آورد که از خود بیخود شدم، میخواستم دیوانه شوم. حکیم حالت مرا دریافت، گفت: آری، «قوت میبشکند ابریق را» [1] حکیم قمشهای از ذوق شعری عالی برخوردار بود و به «صهبا» تخلص میکرده است. او در سال 1306 در کنج حجره مدرسه، در تنهایی و خلوت و سکوتی عارفانه از دنیا رفت. قضا را آن روز مصادف بود با فوت مفتی بزرگ شهر مرحوم حاج ملاعلی کنی و در شهر غوغایی برپا بود. دوستان و ارادتمندانش ساعتها پس از فوت او از درگذشتش آگاه شدند. آن گروه معدود، او را در سر قبر آقا به خاک سپردند [2] حکیم قمشهای آنچنان مرد که زیست و آنچنان زیست که خود در بیتی از یک غزل سروده و آرزو کرده بود:

کاخ زرین به شهان خوش که من دیوانه

گوشهای خواهم و ویرانه به عالم کم نیست [3]

حکیم قمشهای شاگردان بسیاری تربیت کرد. آقا میرزا هاشم اشکوری، آقا میرزا حسن کرمانشاهی، آقا میرزا شهاب نیریزی، جهانگیرخان قشقایی، آخوند ملا محمد کاشی اصفهانی، میرزا علی اکبر یزدی مقیم قم، شیخ علی نوری مدرس مدرسه مروی معروف به شیخ علی شوارق، میرزا محمد باقر حکیم و مجتهد اصطهباناتی مقیم نجف و مقتول در مشروطیت و مدفون در اصطهبانات، حکیم صفای اصفهانی شاعر عارف معروف، شیخ عبد اللَّه رشتی ریاضی، شیخ حیدرخان نهاوندی قاجار، میرزا ابوالفضل کلانتر تهرانی، میرزا سید حسین رضوی قمی، شیخ محمود بروجردی، میرزا محمود قمی از آن جملهاند [4] 4. میرزا ابوالحسن جلوه، از مشاهیر اساتید و مدرسین این طبقه است. سالهای


[1]. مقدمه رساله ولایت حکیم قمشهای، ص 14.

[2]. مقدمه آقای همایی بر کتاب برگزیده دیوان سه شاعر اصفهان.

[3]. قبل از این بیت، این ابیات است:

همه آفاق بگشتم چو تو در عالم نیست

یا اگر هست به حسن تو بنی آدم نیست

شاید ار زیر نگین ملک سلیمان آری

حسن هر جا که زند خیمه کم از خاتم نیست

فکریای شیخ به روز سیه خود میکن

که تو را دست در آن زلف خم اندر خم نیست

[4]. رجوع شود به نقباء البشر، ص 733 و 690 و 1185 و به مقدمه رساله مرحوم حکیم قمشهای در باب «ولایت و خلافت کبری» که حاشیهای بر فصّ شیثی فصوص الحکم محیی الدین است، ص 2.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 14  صفحه : 530
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست