responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 14  صفحه : 406

به چاپ سنگی چاپ شده است. تا سی چهل سال اخیر یگانه تفسیر فارسی متداول بود. مؤلف این تفسیر مرحوم ملافتح اللَّه بن شکراللَّه کاشانی است که در قرن دهم هجری میزیسته است. غالب تألیفات این مرد به زبان فارسی است؛ از جمله آنهاست شرح نهج البلاغه که البته ترجمهای است فارسی با شرحی مختصر.

10. تفسیر شبّر. مؤلف این تفسیر سیدعبد اللَّه شبر است. این مرد شریف معاصر کاشف الغطاء و میرزای قمی بوده است. مردی بسیار متتبع و متبحر و متعبد بوده است. تألیفات زیادی در فقه و اصول و کلام و حدیث و رجال و تفسیر داشته است.

وی در سال 1242 هجری وفات یافت و در جوار کاظمین علیهما السلام دفن شد.

11. تفسیر برهان. مؤلف این تفسیر مرحوم سیدهاشم بحرینی است که از محدثین و متتبعین معروف شیعه به شمار میرود. این تفسیر طبق مذاق اخباریین است که قرآن را تنها با حدیث قابل تفسیر میدانند بدون هیچ توضیح دیگری و حتی بدون این که کوچکترین توضیحی درباره همان احادیث و کیفیت تفسیری آن احادیث داده شود، بلکه صرفاً به این صورت که احادیث مربوطه نقل گردد و به همان نقل اکتفا شود. سیدهاشم بحرینی در سال 1107 یا 1109 درگذشته است.

12. نورالثقلین. نویسنده این تفسیر یکی از علمای حویزی است که در شیراز مسکن داشته است. معاصر مرحوم مجلسی و شیخ حرعاملی است. در این تفسیر نیز عنایت به نقل اخبار و احادیث است. نام مؤلف شیخ عبد العلی ابن جمعه است.

تاریخ دقیق وفاتش معلوم نیست.

تفاسیری که نام برده شد معروفترین و مشهورترین تفاسیر شیعه تا قرن 13 هجری است که چاپ شده و تقریباً در دست همه کسانی که به تفاسیر شیعی علاقه مندند موجود است و اگر افراد غیرشیعی بخواهند به تفاسیر شیعه مراجعه کنند، به این تفاسیر مراجعه میکنند. در قرن چهاردهم نیز تفاسیر زیاد و پر ارجی تألیف یافته است و یا در حال تألیف است؛ ما از ذکر آنها خودداری کردیم.

اگر کسی بخواهد آماری تا حدود امکان از تفاسیر شیعی به دست آورد، باید به کتاب بسیار پر ارج الذریعة الی تصانیف الشیعة تألیف علامه جلیل مرحوم حاج شیخ آقابزرگ تهرانی (اعلی اللَّه مقامه) مراجعه کند.

از نمونهای که به دست دادیم معلوم شد تقریباً همه تفاسیر معروف امروز شیعه یا از ایرانیان ایرانی نژاد است و یا از عرب نژادانی که ایرانی شده بودند و یا از شیعیان

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 14  صفحه : 406
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست