responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 14  صفحه : 185

«آریاییان از دیرباز به دو مبدأ خیر و شر قائل بودند. از یک سو خدایان و از سوی دیگر اهریمنان قرار داشتند. امور نیک و خیر مانند روشنایی و باران را به خدایان نسبت میدادند و امور بد و شر همچون تاریکی و خشکی را به اهریمنان.

آتش پسر آسمان در شکل ابتدایی خود که برق باشد، در مبارزه ارواح منوّر- که حامل روشنی، گرما و زندگانی هستند- با روانهای پلید تاریکی و خشکی، عامل مؤثر شمرده میشود.

دومزیل در عنوان «ادیان ایران باستان» مینویسد: در مقابل خدا و ملکوت (روشنایی و فراوانی و ترقی) دنیای شر و تاریکی که در آن دیوان (دئوها) فرمانروایی میکنند قرار دارد. اعتقاد به ثنویت از خصوصیات طرز تفکر ایرانی است. در اینجا جز تاریکی، شرارت، گندیدگی و انهدام چیزی به چشم نمیخورد. دنیای شر تحت فرمان روح پلیدی است به نام «اهرمئنیو» یا اهریمن.» [1]

آقای دکتر معین سپس به سخنان خود چنین ادامه میدهد:

«میدان این مبارزه بین آسمان و زمین در جوّ است. انقلابهایی که در نظر ما معمولًا در قالب تظاهرات هوایی جلوهگر میشوند و ما به ندرت در آنها تعمق میکنیم، برای آریاییان قدیم که دارای روح حساس و فکر مصور بودند مظهر مبارزه شدیدی بود که بین موجودات فوق بشر و قادر بر خیر و شر به عمل میآید، و این نمایش را در پردههای مختلف خیال خود مجسم میکردند ...»

2. اصلاحات زردشت

قبل از آنکه درباره این موضوع بحثی بکنیم مقدمتاً باید بگوییم درباره زردشت [2] پیغمبر مزدیسنا و کتاب اوستا که کتاب مقدس مزدیسنا به شمار میرود


[1]. مزدیسنا و ادب پارسی، چاپ دوم، ص 43.

[2]. تلفظ این کلمه در فارسی بعد از اسلام «زردشت» یا «زرتشت» است. احیاناً به صور دیگر نیز تلفظ میشود. در کتب عربی معمولًا «زرادشت» به کار رفته است. محققین تلفظ اصلی آن را «زرتشتر» میدانند که به معنی دارنده شتر زرد است.

در کتاب ایران از نظر خاورشناسان تألیف آقای دکتر رضازاده شفق، فصل دوم ص 133 تلخیص فصل هفتم و نهم از کتاب تاریخ شاهنشاهی ایران تألیف المستد پروفسور تاریخ خاور زمین در دانشگاه شیکاگو مینویسد: «زرتشت پیام آسمانی خود را در اواسط قرن ششم (قبل از میلاد) در شمال غربی ایران آغاز کرد. نامش «زرتشتر» به معنی دارنده شتر زرین و نام پدرش «پوروشسپ» یعنی دارنده اسب خاکستری رنگ و نام مادرش «دوغدوا» یعنی کسی که گاوهای سفید دوشیده است و نام خانوادگیاش «سپیتمه» یعنی سفید بوده. تمام این نامها از یک زندگانی نیمه چوپانی حکایت میکند.»

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 14  صفحه : 185
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست