responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 92

عارف کامل) را با لحنی دو پهلو و نغز و توأم با «توریه» و «ایهام» اینچنین بیان کرده است:

پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت

آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد

یعنی در نظر بیآلایش و پاک از محدودیت و پایین نگری پیر، که جهان را به صورت یک واحد تجلّی حق میبیند، همه خطاها و نبایستنیها که در دیدهای محدود آشکار میشود محو میگردد. جهان، ظلّ حق و سایه حق است، ذات حق، جمیل علی الاطلاق و کامل علی الاطلاق است. ظلّ جمیل، جمیل است، محال است که جمیل نباشد. در هر اندام زیبا اگر عضوی را تک و تنها، بدون توجه به اینکه موقعیت عضوی دارد و با یک سلسله اعضای دیگر مجموعاً یک اندام را تشکیل میدهند، مورد توجه قرار دهیم، حقانیت و درستی و کمال او را درک نخواهیم کرد و احیانا فکر میکنیم که اگر به گونهای دیگر بود بهتر بود؛ اما همین که با دیدی گسترده، آن را به عنوان یک عضو در مجموعه یک اندام زیبا ببینیم، نظر ما دگرگون میگردد، و آنچه قبلا نادرست و نبایستنی میپنداشتیم بکلی محو میگردد.

حافظ در بیتی دیگر از همین غزل، همچنانکه عادت او است که در هر غزلی (عموماً یا غالباً و قریب به اتفاق) مقاصد کنایی و استعاری و احیاناً ابهام آمیز و توریه آمیز خود را با بیتی تفسیر کند، مقصود خویش را توضیح داده است:

چشمم از آینهداران خط و خالش شد

لبم از بوسه ربایان بر و دوشش باد

در مصراع اول این بیت، وصول خویش را به مرحله «عین الیقین» که جهان را مظهر خط و خال و چشم و ابروی او، و هر چیز را در جای خود نیکو میبیند، اعلام میدارد و در مصراع دوم، آرزوی وصول به مرحله «حقّ الیقین» را مینماید.

حافظ در غزلهای دیگر خویش نیز این حقیقت را که عارف پس از وصول به حقیقت، جز کمال و جمال و لطف و زیبایی در تفسیرش نیست، مکرّر بیان کرده است، مانند آنجا که میگوید:

روی خوبت آیتی از لطف بر ما کشف کرد

زین سبب جز لطف و خوبی نیست در تفسیر ما

یا میگوید:

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 92
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست