responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنایی با قرآن ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 121

مقصود از «بیوت»چیست؟

مقصود از این «فی بُیوتٍ» (در خانههایی) چیست؟ شاید همه مفسرین گفتهاند مقصود این است که آن چراغی که ما مثال زدیم، در خانههایی اینچنین باشد. طبعاً این سؤال به وجود میآید که آن چراغ را در هر خانهای ذکر میکرد کافی بود، چرا این همه قید در آن آمده است که آن چراغ در خانهای باشد که آن خانه چنین و چنان باشد؟ این خودش مؤید همین است که آن مثَل، مثَل انسان است؛ و در روایتی که در تفسیر صافی نقل میکند فرمودهاند: هِی بُیوتاتُ الْانْبِیاءِ وَ الرُّسُلِ وَ الْحُکماءِ وَ ائِمَّةِ الْهُدی این، خانههای پیغمبران و مرسلین و حکما و ائمّه است، خانههای اکابر معنوی بشر است. حال چه فرق است بین خانهای که مال یکی از اولیای خدا باشد و خانهای که مال دیگران باشد؟ بلکه از نظر ساختمان و خشت و گل و آجر و سیمان و غیره همیشه خانه دیگران بر خانه اینها ترجیح داشته است، چرا خانههای اینها را ذکر میکند؟ خود آیه نشان میدهد و در روایات هم آمده است که مقصود از این خانهها، خانههای گلی و ظاهری نیست؛ مقصود همان انسانها و بدنهای آنهاست، یعنی اینها انسانهایی هستند که بدنشان مسجد و معبد روحشان است. در روایات ما هم [همینتعبیر] هست.

ُتاده یکی از مفسرین و فقهای زمان خودش است (البته از مفسرین اهل تسنن) و در کوفه بوده است. او در سفری که به مدینه میرود، خدمت امام باقر مشرّف میشود و از امام سؤالاتی میکند و جوابهایی میشنود و در مقابل سؤالات امام درمیماند و در خودش خیلی احساس

نام کتاب : آشنایی با قرآن ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 4  صفحه : 121
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست