نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 2 صفحه : 71
بتها نیز به این لقب نامیده شدهاند. [1] بنابراین «اسرائیل» یعنی چیره شده و پیروز آمده بر قدرت کامل یعنی خداوند تعالی و چون در پندار آنان حضرت یعقوب با خدا پیکار کرد و در نتیجه بر خداوند فائق آمد به وی لقب «اسرائیل» داده شد. واژه «اسرائیلیات» گرچه در ظاهر به معنای داستانهایی است که از یک منبع یهودی سرچشمه گرفته باشد ولی در اصطلاح مفسران و محدثان مفهوم وسیعتری به خود گرفته و شامل تمام افسانههای کهنی است که از گذشتگان وارد تفسیر و حدیث و تاریخ شده است؛ اعم از اینکه منشأ اصلی آن یهودی، مسیحی یا غیر آن باشد. برخی از مفسران و محدثان مفهوم گستردهتری را نیز برای آن قائل شدهاند و آنچه را دشمنان اسلام از سر دشمنی و کینهتوزی در تفسیر و حدیث وارد ساختهاند، اسرائیلیات نامیدهاند. با اینکه ممکن است این اخبار کاملا بیاساس باشد و حتی در یک منبع کهن هم نامی از آنها نیامده باشد، دشمنان اسلام از سر کینهتوزی و بدنهادی و با هدف ایجاد تزلزل و فساد در عقاید مسلمانان آنها را جعل کرده باشند. بنابراین اطلاق واژه «اسرائیلیات» بر همه آن جعلیات از باب تغلیب است؛ چون بیشتر این احادیث خرافی و بیاساس در اصل به یک منبع یهودی متصل میشود و نقش عنصر یهودی بر دیگر عناصر غالب است و عربهای نخستین و نیز در عهد اول اسلام بیشتر از همه در فهم مبهمات و داستانهای قرآن به آنان مراجعه میکردند و روشن است که یهودیان قومی بغایت دروغ پرداز و بهتان ساز بودهاند و خصومت و کینهتوزی آنان نسبت به اسلام و مسلمانان از هر قوم دیگری افزونتر بوده است. خداوند میفرماید: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا». [2] یهودیان بیشتر از دیگر اهل کتاب با مسلمانان رابطه داشتند و از فرهنگ و دانش گستردهتری برخوردار بودند و نیرنگها و حیلههای خبیثانهای در جهت خدشهدار ساختن چهره اسلام به کار میبستند؛ بنابراین در جعل این حجم وسیع از [1] قاموس کتاب مقدس، ص 53 و 142. [2] «مسلما یهودیان و کسانی را که شرک ورزیدهاند دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت». مائده 5: 82.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 2 صفحه : 71