responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 475

کتاب دیگری به نام «مع الطب فی القرآن الکریم» در همین زمینه هست؛ رساله دکترایی که با اشتراک دکتر عبد الحمید دیاب و دکتر احمد قرقوز تألیف شده و دکتر محمود ناظم نسیمی، استاد راهنما، بر آن مقدمه‌ای نگاشته است و مؤسسه علوم القرآن دمشق، آن را به چاپ رسانده و مجددا در ایران (در قم) به چاپ رسیده است.
در پیشگفتار رساله آمده است: «در دوران تحصیل هرگز گمان نمی‌کردیم که قرآن در اعجاز علمی در ابعاد مختلف پزشکی گوی سبقت را ربوده است؛ از جنین شناسی گرفته تا تشریح اعضا و انگلها و میکروبها و در نهایت، بیماریهای تناسلی گوناگون؛ و تا چه اندازه برای ما تعجّب‌آور و شگفت‌انگیز بود وقتی که دیدیم قرآن، به أهمّ مسائل پیچیده و مشکل علوم جدید پرداخته و موجب خیره شدن متخصصان گردیده است؛ مانند مسأله آغاز آفرینش انسان و جریانات تمایز اعضای جنین و طی کردن مراحل تکاملی خود. آنچه در خاطره ما تحقق می‌یافت، پس از مشاهده هماهنگی بین آموزه‌های طب و آیات قرآنی، همان اعتراف به عظمت آفرینش و پی بردن به وجود خداوند خالق و مبدع و قدرت مطلقه پروردگار متعال است. دستوراتی که اسلام برای تأمین سلامتی بدن به روشهای مختلف صادر فرموده، شدیدا اعجاب‌انگیز است. لذا ما را وا داشت تا در این زمینه، در حدّ توان، نوشته‌ای ارائه کنیم و این نوشتار ثمره به دست آمده از درگاه قرآن و گلخانه دانشگاه پزشکی ماست. باشد که برای دیگران آموزنده باشد».
این کتاب در پنج بخش تنظیم شده است: بخش اول، گلهای برگرفته شده از اعجاز علمی پزشکی قرآن است؛ بخش دوم آفرینش انسان از دیدگاه قرآن؛ بخش سوم، برخی از قوانین حاکم بر زندگی که در قرآن بدان اشاره شده؛ بخش چهارم، پیشگیری از بیماریها از نظر قرآن است که بیشترین بحث را در این کتاب تشکیل می‌دهد؛ و بخش پنجم، درباره درمان از دیدگاه قرآن است. این کتاب در تمامی این زمینه‌ها، بخوبی از عهده بر آمده و مطالب سودمند و باارزشی ارائه کرده است.
همچنین کتاب «القرآن و الطب الحدیث» نوشته دکتر صادق عبد الرضا دستگیر، دانشور معاصر که از پزشکان حاذق و با تجربه و علاقه‌مند به مبانی اسلام و تعالیم
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 475
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست