responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 332

میان این کتب، بسیار اندک به چشم می‌خورد که کتابی از نظر حجم مختصر و از نظر علمی مفصّل باشد؛ پس چون کتابهای معانی القرآن را بر وصف پیشگفته یافتم، علاقه‌مند گشتم تا کتابی بنگارم با حجم کم و مسائل علمی فراوان؛ به گونه‌ای که در آن به ذکر ترکیب عبارات و وجوه قرائتهای مختلف اکتفا شده باشد؛ و کتابم را اینچنین نگاشتم.
این کتاب، به ترتیب سوره‌ها تنظیم یافته و در آن، نکات مورد نیاز و ضروری اعراب و ترکیب سراسری قرآن از اول تا آخر آن به صورت آیه به آیه و کلمه به کلمه ذکر شده است».
در این اواخر، کتابهای بسیاری در زمینه اعراب قرآن نگاشته شده که مشهورترین آنها عبارتند از: «تفسیر القرآن الکریم و اعرابه و بیانه»، در شانزده مجلد؛ نوشته محمد طه درّه حمصی سوری، از نویسندگان معاصر که بیشتر آثار او در زمینه ادبیات عرب است و تفسیر او در حقیقت جلوه‌ای از گرایشهای فرهنگی و تخصصی مؤلّف در زمینه قواعد زبان عربی است. این کتاب در سالهای 1402 و 1412 در دمشق و بیروت به چاپ رسیده است.
نیز کتاب «اعراب القرآن» محی الدین درویش، «الجدول فی اعراب القرآن» صافی، «دراسات لأسلوب القرآن الکریم» عظیمه؛ و آخرین آنها، کتاب «المعجم فی اعراب القرآن» نوشته محمد فهیم ابو عیّه.
تفاوتی که این اثر (نوشته محمد طه دره) با کتابهای یاد شده دارد، همراهی تفسیر با بحثهای ادبی و اعراب کلمات است که به طور مسلسل، از ابتدای قرآن تا پایان آن، به اعراب جمله‌ها و عبارات وارده در آیات پرداخته و عنایت بیشتر او به صرف و نحو کلمات و جمله‌هاست.
البته همین روش را همدانی در کتاب «اعراب القرآن المجید و تفسیره» دنبال کرده است.
این روش، برای طلاب مبتدی کاری مفید است ولی غالبا تکرار مکررات است و ابن هشام در سبب تألیف کتاب «مغنی اللبیب عن کتب الأعاریب» از آن پرهیز کرده است. او معتقد است که باید طالبان علم را هر چه بیشتر با قواعد اعراب آشنا کرد؛ و اعراب آیات قرآن به صورت کلمه به کلمه، کاری تکراری و بی‌حاصل است.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 332
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست