responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 219

شرح واژه‌ها و اعراب از حیث لغت و نحو و گاه بلاغت در آن آمده است. علامه شبّر در این تفسیر، به تفسیر آیات بر اساس روایات وارده از معصومین علیهم السّلام می‌پردازد و کمتر آراء دیگران را می‌آورد و در مباحث فقهی و کلامی نیز- به مناسبت- با دقّت و ظرافت کامل وارد می‌شود.
او در تفسیر و تفاسیر و آثار دیگرش، از ذوق سرشار و قدرت ادبی و نیز اطلاعات علمی گسترده خود در فهم روایات بهره فراوان برده است که از حسن سلیقه و ذکاوت والای وی حکایت دارد. از این رو تألیفات علامه شبر در تمامی زمینه‌های علوم اسلامی مورد علاقه و استقبال همگان قرار گرفته است.
این تفسیر، همان‌گونه که از نامش پیداست، گزیده‌ای از تفاسیر پیش از وی است که بر اساس اعتماد به نقل توأم با عقل، گزینش شده است. علامه شبّر با حسن انتخاب و احاطه‌ای که به روایات معصومین علیهم السّلام داشته و با اعمال ذوق، تفسیری کامل و جامع به جهان اسلام تقدیم کرده است.

28. تفسیر وسیط (الجوهر الثمین)

الجوهر الثمین، دوّمین تفسیر علامه سید عبد اللّه شبّر است که در حجمی کمتر از «تفسیر کبیر» و با همان شیوه نگاشته شده است. از مقدمه کوتاه این تفسیر بر می‌آید که علامه شبر آن را پیش از تفسیر کبیر نوشته است. در این مقدمه آمده است: «به نظر آمد تفسیری بنگارم که شامل نکات لطیف و معانی ظریف و تصحیح قرائات و مبانی آنها و اخبار و آثار معصومین علیهم السّلام باشد و از خداوند توفیق می‌خواهم تا پس از اتمام آن، به تفسیری بپردازم که همانند دریایی پهناور، به هر چه گفته و نوشته شده است احاطه داشته و همه علوم را دارا باشد؛ شامل تأویل و تنزیل و خرد و کلان تفسیر باشد و ...» که بحمد اللّه این توفیق را یافته است.
این تفسیر با همّت و مقدمه گسترده سید محمد بحر العلوم در شش جلد به سال 1408 ق/ 1986 م در انتشارات ألفین کویت به چاپ رسید.

نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 219
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست