responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 83

مشمول عقوبت حد سرقت قرار نمی‌گیرد؛ زیرا کیفر حد، در مقابل گناهی است که جز درباره کسی که مرتکب آن شده جاری نمی‌شود، ولی کف دست، موضع سجده برای خداوند است.

نظر ذهبی درباره تفسیر به رأی‌

محمد حسین ذهبی در این باب سخنی دارد که باعث شگفتی است؛ وی تفسیر به رأی را به دو قسم «جایز مورد قبول» و «ممنوع مورد نکوهش» تقسیم می‌کند و سپس کوشش می‌کند تا حدیث منع از تفسیر به رأی را بر قسم مورد نکوهش حمل کند.
او می‌گوید: «مقصود از «رأی» در این حدیث؛ اجتهاد است. بنابراین تفسیر به رأی یعنی تفسیر قرآن از راه اجتهاد؛ به عبارت دیگر، بعد از اینکه مفسر با کلام عرب و شیوه‌های گفتار و واژه‌های عرب و اقسام دلالت آنها کاملا آشنا شد و به مدد اشعار جاهلی توانست واژه‌های عربی و دلالت آنها را توجیه کند و در مقام تفسیر بر اسباب نزول و ناسخ و منسوخ آیات و دیگر ابزار مورد نیاز احاطه کامل یابد، دست به اجتهاد در تفسیر می‌زند. این تفسیر به رأی است.- آنگاه می‌گوید:- دانشمندان از گذشته دور درباره جواز تفسیر به رأی اختلاف نظر داشته‌اند، برخی با سخت‌گیری تمام از آن سر باز می‌زدند و گروهی بر عکس، آن را جایز دانسته، در اینکه قرآن را با اجتهاد خود تفسیر کنند اشکالی نمی‌دیدند؛ گویا این دو گروه در مقابل هم قرار گرفته و هر یک کوشیده است تا پایه‌های نظریه خویش را با دلیل و برهان مستحکم سازد».
سپس ذهبی دلایل هر یک از دو گروه را نقل کرده و به تفصیل به تک تک آنها جواب می‌دهد. و در پایان می‌گوید: «ولی اگر ما به ادله طرفین نزاع باز نگریم و آنها را به دقت تحلیل کنیم، در می‌یابیم که نزاع آنان لفظی است و رأی «اجتهاد» بر دو قسم است: 1. آنکه با کلام عرب و شیوه‌های گفتار آنها سازگار و با کتاب و سنت همسو است و سایر شروط تفسیر نیز در آن رعایت گردیده؛ که چنین اجتهادی البته جایز است؛ 2. آنکه با قواعد زبان عربی ناسازگار و با ادله شرعی ناهمگون است و از

نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 83
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست