نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 1 صفحه : 433
فصل هشتم نقش اهل بیت در تفسیر
اشاره
عترت وارثان، حاملان و معادن علوم و معارف قرآنند. «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا» [1]
عترت کنار قرآن
پیامبر گرامی اسلام صلّی اللّه علیه و اله درباره عترت طاهره، در کنار قرآن سفارش نمود و آن دو را یادگارهای ماندنی و جاودانه خود در میان امت قرار داد و از آن دو به ثقلین [2] تعبیر کرد که تا زمان رستاخیز و حضور در کنار حوض کوثر از یکدیگر جدایی ناپذیرند. این تعبیر کنایه از استمرار خط این دو، تا فرجام جهان است و بسان دو پرچم هدایت برای امت با هم دوام خواهند یافت و تا هنگامی که بدان دو چنگ بزنند
[1] «سپس این کتاب را به آن بندگان خود که برگزیده بودیم به میراث دادیم». فاطر 35: 32. [2] «ثقلین» به فتح دو حرف اول به معنای هر چیز نفیس (ارزشمند) و مصون (دور از دسترس) است. سید محمد مرتضی زبیدی میگوید: «ثقل یعنی کالا و وسائل با ارزش همراه مسافر، و در نزد عرب، ثقل به هر چیز گرانمایه و نفیس که دارای ارزش و منزلتی والا باشد اطلاق میشود. فیروزآبادی میگوید: و حدیث: «إنی تارک فیکم الثقلین کتاب اللّه و عترتی» از همین باب است.- زبیدی میگوید:- پیامبر آن دو را به خاطر بزرگداشت و عظیم شمردن ارزش آنها، ثقلین نامید.- ثعلب میگوید:- آن دو را ثقلین نامید؛ زیرا تمسک بدانها و عمل بر طبق دستورات آنها، بسیار گران و وزین است». تاج العروس بشرح القاموس، ج 7، ص 245.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 1 صفحه : 433