نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 1 صفحه : 423
عمرو بن سلمه) و چهار صد تن از تابعان روایت دارد. [1] شیخ ابو جعفر طوسی او را در زمره صحابه امام صادق علیه السّلام آورده است. [2] از آثار برجسته او تفسیر قرآن کریم است. [3] زرکشی نیز او را در زمره مفسران پس از تابعان شمرده است. [4] استاد حسن سندوبی مصری در پاورقی کتاب «البیان و التبیین» نوشته جاحظ، میگوید: «شعبه، شیعی مذهب و از ارباب حدیث است» [5].
17. ورقاء بن عمرو
ابو بشر ورقاء بن عمرو بن کلیب شیبانی یشکری کوفی مروزی (متوفای حدود 160) محدث و مفسر که در درجه اول بر تفسیر مجاهد به روایت عبد اللّه بن ابی نجیح تکیه دارد. علما، تفسیر او را به خوبی وصف کردهاند. طبری و ثعلبی در تفسیر خود از آن بهره گرفتهاند. ذهبی او را به پیشوا و حجت و شیخ اهل سنت یاد کرده است. احمد بن حنبل و یحیی بن معین، تفسیر او را که به واسطه ابن ابی نجیح از مجاهد گرفته است، بر تفسیر شیبان که از قتاده گرفته، ترجیح دادهاند. [6]
18. سفیان ثوری
ابو عبد اللّه سفیان بن سعید بن مسروق (متوفای 161) تفسیر کوتاهی به روایت ابو جعفر محمد از ابو حذیفه نهدی از سفیان ثوری دارد که سفیان آن را از تابعان بزرگ گرفته است. مدیر کتابخانه رضا در رامبور هند آن را تصحیح و تحقیق و چاپ و منتشر کرده است. سفیان از مشاهیر علما و محدثان عصر خویش به شمار میرفت. میگویند: به
[1] تهذیب التهذیب، ج 4، ص 338، شماره 580. [2] رجال طوسی، ص 218، شماره 17. معجم رجال الحدیث، ج 9، ص 27. قاموس الرجال، ج 5، ص 78. [3] معجم المفسرین، ج 1، ص 227. [4] البرهان، ج 2، ص 159. [5] اعیان الشیعه، ج 7، ص 348. [6] تهذیب التهذیب، ج 11، ص 113، شماره 200. تاریخ التراث العربی، مجلد اول، ج 1، ص 86. معجم المفسرین، ج 2، ص 718.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 1 صفحه : 423