responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 273

روایت یادآور شده است: نخست از طریق حمید بن قیس و دیگری از طریق ابو نجیح یسار کوفی ثقفی (متوفای 131) که این تفسیر را پسرش ابو یسار عبد اللّه بن ابو نجیح از او روایت کرده و نیز ورقاء بن عمر یشکری از ابو یسار نقل کرده است. [1] این طریق را ارباب حدیث صحیح شمرده و بر آن اعتماد کرده‌اند و اخیرا با همت «مجمع البحوث الإسلامیه» پاکستان در سال 1367 به چاپ رسید؛ [2] که توضیحات آن در شرح زندگی‌نامه مجاهد گذشت.
2. تفسیر ابن عباس از صحابه که توسط ابو احمد عبد العزیز بن یحیی جلودی (متوفای 332) گردآوری شده است. ابو عباس نجاشی در این باره می‌گوید: «جلودی ازدی بصری، ابو احمد، بزرگ بصره و حدیث شناس آن دیار بود. وی از اصحاب امام باقر علیه السّلام است. او کتاب‌هایی دارد- گفته‌اند بیش از 70 کتاب است- که علما آن‌ها را ذکر کرده‌اند؛ از جمله آنها نوشته‌هایی است که به ابن عباس نسبت داده و از وی روایت کرده است؛ مانند کتاب «التنزیل» و کتاب «التفسیر» و کتاب «تفسیر ابن عباس از صحابه» [3].
3. تفسیر معروف به «تنویر المقباس من تفسیر عبد اللّه بن عباس» که در چهار بخش است. می‌گویند: محمد بن یعقوب فیروزآبادی صاحب «قاموس» (817- 729) [4] آن را گردآوری کرده و در حاشیه «الدرّ المنثور» چاپ شده و جداگانه نیز بارها به چاپ رسیده است. در ابتدای سند آن این گونه آمده: «أخبرنا عبد اللّه- الثقة- ابن المأمون الهروی. قال: أخبرنا أبی. قال: أخبرنا أبو عبد اللّه. قال: أخبرنا ابو عبید اللّه محمود بن محمد الرازی. قال: أخبرنا عمار بن عبد المجید الهروی. قال:
أخبرنا علی بن إسحاق السمرقندی، عن محمد بن مروان، عن الکلبی، عن أبی صالح، عن ابن عباس» [5].
ولی علی بن اسحاق بن ابراهیم حنظلی سمرقندی- چنان که ابن حجر گفته

[1] فهرست ابن ندیم، ص 56.
[2] دکتر شواخ، معجم مصنفات القرآن الکریم، ج 2، ص 160، شماره 994.
[3] نجاشی، فهرست مصنفی الشیعه، چاپ سنگی، ص 168 و چاپ بیروت، ج 2، ص 54، شماره 638.
[4] آغا بزرگ تهرانی، الذریعة إلی تصانیف الشیعه، ج 4، ص 244.
[5] حاشیه الدر المنثور، ج 1، ص 2.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 273
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست