responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 196

می‌گوید:- تعجبی ندارد، چرا که پرورش یافته بیت رسالت بود؛ عمق معارف نبوی را از سرچشمه اصلی‌اش دریافت نموده و شعاع پرتو نبوت سر تا سر وجودش را روشن ساخته بود ... به عطاء گفتند: آیا در اصحاب پیامبر داناتر از علی یافت می‌شود؟ پاسخ داد: نه؛ سوگند به خداوند که دیگری را نمی‌شناسم. سعید بن جبیر از ابن عباس نقل می‌کند که: اگر در موضوعی سخنی از علی برایمان به اثبات می‌رسید به غیر او عدول نمی‌کردیم» [1].
ابن عباس می‌گوید: «بخش اعظم اندوخته‌های تفسیرم را از علی بن ابی طالب آموخته‌ام». همو می‌گوید: «علی را دانشی است که پیامبر بدو آموخته و پیامبر را خداوند، دانش آموخته است. بنابراین دانش پیامبر از خداوند و دانش علی از پیامبر است و دانش من از دانش علی است و اندوخته‌های علمی من و اصحاب پیامبر، جملگی در مقابل دانش علی به سان قطره‌ای در برابر هفت دریاست». در حدیثی دیگر می‌گوید: «بضاعت علمی من درباره قرآن در برابر دانش علی چون گودال کم آبی است در برابر دریا» [2].
وی در سخنی دیگر می‌گوید: «اگر علم اصحاب پیامبر را به ده بخش تقسیم نماییم، نه بخش آن تنها به علی اختصاص داده شده و او با سایر اصحاب در بخش دهم نیز شریک است». به همین سبب است که- بنابر قول خلیل بن احمد- جملگی بدو محتاجند و او از همه آنان بی‌نیاز.
سعید بن جبیر می‌گوید: «ابن عباس می‌گفت: اگر در موضوعی سخنی از علی به اثبات می‌رسید به آن بسنده می‌کردیم و سراغ دیگری نمی‌رفتیم». نظیر همین مطلب با اندک تغییری در گفتار ابن اثیر آمده است.
در گذشته دانستیم که ابن عباس جمله اندوخته‌های تفسیری خویش را از امیر مؤمنان علی علیه السّلام فرا گرفته بود.
سعید بن مسیب می‌گوید: «هیچ کس جز علی جمله سلونی (از من بپرسید) را بر

[1] التفسیر و المفسرون، ج 1، ص 89.
[2] بحار الانوار، ج 89، ص 106- 105 به نقل از کتاب سعد السعود سید ابن طاووس، ص 286- 285.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 196
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست