responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 91
مي‌بيند. بنابراين، ارتباط تنگاتنگي ميان نظام معيشتي و نظام اخروي انسان برقرار است. و دين علاوه بر تامين سعادت اخروي در تامين سعادت دنيوي بشر نيز رسالت دارد. بررسي تاريخي سيره‌ي نبوي و علوي نيز از دخالت انبيا و اولياي دين در امور معيشتي انسان‌ها حکايت مي‌کند.

محمد سليمان الاشقر در اين باره مي‌نويسد:

افعال دنيوي رسول اکرم (ص) به هفت دسته تقسيم مي‌شود: طبابت، صناعت، زراعت، تجارت، مکاسب ديگر، تدابير و اداره‌ي جامعه. لزوم متابعت و تاسي در آن‌چه از آن حضرت در اين زمينه‌ها به ما رسيده، متوقف است بر اين که اعتقادات حضرت در اين امور مطابق واقع باشد و به عبارت ديگر حضرت در اين امور نيز معصوم باشد. [1]

مهندس بازرگان در دهه‌ي آخر عمرش به دين حداقلي گرايش يافت و چنين تصريح کرد:

هدف رسالت پيغمبران دو چيز بوده است: 1. انقلاب عظيم و فراگير عليه خودمحوري انسان‌ها براي سوق دادن آن‌ها به سوي آفريدگار جهان‌ها؛ 2. اعلام دنياي جاودان بي‌نهايت بزرگ‌تر از دنياي فعلي[2]

ابلاغ پيام‌ها و انجام کارهاي اصلاحي و تکميل دنيا در سطح مردم دور از شان خداوند انسان و جهان است و تنزل دادن مقام پيامبران به حدود مارکس‌ها، پاستورها، گاندي، و.. است.[3]

اين جداانگاري به مرور زمان، به تعبير ويلسون، به جدايي روزافزون دين از ساير نهادهاي اجتماعي مي‌انجامد. [4]

1- 3- 1. دلايل روي‌کرد دين حداقلي

1-1-3-1. دليل اول: رسالت و غايت دين تامين سعادت ابدي انسان‌هاست؛ زيرا اگر مرگ


[1] محمد سليمان الاشقر، افعال الرسول و دلالتها علي الاحکام اشرعيه، ج 1، ص 239.

[2] کيان، ش 28، ص 48.

[3] همان، ص 49.

[4] مرتضي اسعدي، «جداانگاري دين و دنيا» فرهنگ و دين، ص 135.

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 91
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست