براي شناسايي آن ها مورد تاکيد قرار مي دهد و مي فرمايد:
ففرع لاولئک ثقتک من اهل الخشيه و التواضع فلير فع اليک امورهم[1]؛ اي مالک از معتمدان و موثقان خويش، کسي را که خدا ترس و فروتن باشد،
براي نظارت بر زندگي محرومان برگزين، تا امورشان را به تو گزارش دهند. ابن
ابي الحديد در اين باره مي نويسد: علي (ع) خود چنين کاري را انجام مي داد و
خانه اي را به نام بيت القصص، براي رسيدگي به شکايات و تقاضاهاي مردم و
نيازمندان اختصاص داده بود.
مشکلات کنترل
فرايند کنترل نيز هم چون ساير ارکان مديريت خالي از بحران نيست،
برخي از مشکلات کنترل به نفس اين فرايند و پاره اي ديگر به کنترل کنندگان و
دسته ي ديگري از مشکلات به کنترل شوندگان مربوط است؛ براي نمونه تجسس بي
جا و نظارت و ارزيابي خارج از وظيفه ي ماموران کنترل و نظارت، از آفات
کنترل به شمار مي آيد؛ در حالي که خداوند سبحان مي فرمايد: يا
اَيهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجتَنَبُوا کَثِيراً مِنَ الظَّنِّ اِنَّ بَعضَ
الظَّنِّ اِثمٌ وَ لاَتَجَسَّسُوا وَ لاَ يغتَب بَعضُکُم بَعضاً[2]؛ اي کساني که ايمان آورده ايد، از بسياري از گمان ها بپرهيزيد، چرا که
بعضي از گمان ها گناه است و هرگز در ديگران تجسس نکنيد و هيچ يک از شما
غيبت ديگري را نکند.
در روايات فراواني از افشاگري لغزش هاي مومنان و برادران ديني و ريختن آبروي مردم اکيداً نهي شده است. [3]
در آيه ي فوق، علاوه بر آفت تجسس، از بد گماني کنترل کننده و کنترل
شونده نيز نهي شده است. مهم ترين عامل مقاومت کارکنان در برابر کنترل، حس
بدبيني کارکنان نسبت به ماموران کنترل است.
تاثيرات روحي، رواني، عاطفي، احساسي و مانند اين ها نيز از مشکلات
کنترل شمرده مي شود. جمله ي معروف «حب الشيء يعمي و يصم و بغض الشيء يعمي و
يصم» بر اين