responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 343
نوعي هبستگي محصول خاص تربيتي را به ارمغان مي‌آورد؛ بنابراين، نظام‌هاي تربيتي، از عناصري مانند مباني، اصول، اهداف و روش‌هاي تربيتي تشکيل مي‌شوند و نظام تربيتي اسلام عبارت‌ است از: مجموعه‌اي از اصول و اهداف، و فعاليت‌هاي تربيتي ناشي از مباني فکري خاصي درباره‌ي انسان و جهان که با روش قرآني و روايي و عقلي و تجربي صورت مي‌گيرند.

مباني تربيت

منظور، گزاره‌هاي بنيادي هم‌چون هستي‌شناسي، انسان‌شناسي و جهان‌شناسي و مانند اين‌هاست که از وضعيت انسان و رابطه‌ي آن با عالم و هستي مطلق گزارش مي‌دهند.

اصول و روش‌هاي تربيت

مقصود از اصول تربيت قواعد کلي تربيتي است که با توجه به مباني و اهداف نظام تربيتي به دست مي‌آيند و خود منشا پيدايش روش‌هاي تربيتي و شيوه‌هاي تحقق يا تغيير رفتارها و ويژگي‌هاي انسان مي‌گردند.

اهداف تربيت

دانش‌هايي که جنبه‌ي کاربردي و عملي‌شان به بعد نظري‌شان مي‌چربد، تمام تلاش‌ها را براي رسيدن به مقاصد و اهداف خود معطوف مي‌دارند؛ بنابراين، تعيين هدف‌هاي قريب، متوسط و نهايي در نظام تربيتي از مهم‌ترين مباحث آن به شمار مي‌رود.

در يک فرايند کلي مي‌توان چنين گفت که نظام‌هاي تربيتي با توجه به مباني و اهداف، به تبيين اصول و قواعد کلي تربيت و آن گاه به روش‌هاي تربيتي مي‌پردازند.

اصول و مباني نظام تربيتي اسلام

منظور از مباني نظام تربيتي اسلام، کليه‌ي اطلاعات و انديشه‌هايي است که دين راجع به حقيقت انسان و ويژگي‌ها و ابعاد او و رابطه‌اش با خداوند و اموري مانند اين‌ها ارائه مي‌کند.

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 343
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست