responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 334
دانست. قرآن کريم مي‌فرمايد: يا ايهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تُحَرَّمُوا طَيبَاتِ مَا اَحَلَّ اللهُ لَکُمْ وَ لَا تَعْتَدُوا اِنَ اللهَ لاَ يحِبُّ الْمُعْتَدِينَ، وَ کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللهُ حَلَالاً طَيباً وَ اتَّقُوا اللهَ الَّذِي اَنْتُمْ بِهِ مُوْمِنونَ [1]؛ اي کساني که ايمان آورده‌ايد، آنچه را که خداوند بر شما حلال فرموده است بر خود حرام نکنيد و (از حلال هاي الهي) تجاوز نکنيد. همانا خداوند تجاوزکنندگان را دوست نمي‌دارد و از آنچه خداوند به شما روزي داده است، در حالي که حلال و نيکو باشد، بخوريد و تقواي خدا را، که به او ايمان داريد، پيشه‌ي خود سازيد. و از ديگر مصارف واجب، مصارف مربوط به افراد تحت تکفل، مانند همسر و فرزندان نسبت به نيازهاي متعارف زندگي و مصارف در عبادات واجب، مانند حج است.

اما اسلام نسبت به مصرف، محدوديت‌هايي هم‌چون اسراف و تبذير و مصارف حرام، مانند خوردن گوشت خوک، سگ، ميته، حيوانات تذکيه نشده و ... را بيان نموده است.

قرآن کريم در اين باره مي‌فرمايد: وَ لاَ تُبَذِّرْ تّبْذِيراً، اِنَّ الْمُبَذِّرِينَ کَانُوا اِخْوَانَ الشَّياطِينِ [2]؛ تبذير نکنيد، تبذير کردني؛ همانا تبذير کنندگان، برادران شياطين هستند. تبذيز به معناي صرف کردن مال در موارد غير عقلايي، و مضر است. کلوا و اشربوا و لاتسرفوا انه لا يحب المسرفين [3]؛ بخوريد و بياشاميد و اسراف نکنيد که خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد. و انَّ الْمُسْرِفينَ هُمْ اَصْحَابُ النَّارِ [4]؛ به درستي که اسراف کنندگان اصحاب آتش‌اند.

در پايان، به خوانندگان گرامي يادآور مي‌شويم که مباحث فراوان ديگري در عرصه‌ي اقتصادي اسلامي وجود دارد که به علت طولاني شدن بحث از ذکر آن‌ها صرف‌نظر مي‌کنيم.


[1] مائده: 87- 88

[2] اسراء: 27

[3] اعراف: 31

[4] عوائد الايام: ص 216

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 334
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست